1. juni ifjor forsvant plutselig et Air France-fly fra radaren over Atlanterhavet. Flyet var på vei fra Brasil til Frankrike.

Blant de 228 omkomne etter flystyrten var Karsten Moholt (58) og hans sønn Karsten Aleksander Moholt (35), begge fra Bergen. Karsten Moholt var daglig leder i firmaet Karsten Moholt AS og sønnen var senioringeniør i samme firma.

- Et vanskelig søkeområde
Nå, snart ni måneder etter styrten starter jakten på flyet og dets ferdsskriver og taleregistrator. Bergensfirmaet Seabed er ett av to selskaper som skal gjennomføre letingen. Det andre selskapet er amerikansk.

- Det spesielle her er den lange avstanden fra land, det store havdypet på 3.000 til 4.000 meter og at det er et veldig kupert område. Det er et vanskelig søkeområde, sier Seabed-sjef Hans M. Gravdal til DN.no.

Gravdal-familien var eier av Geo Group-konsernet som ble solgt til DOF for noen år siden, og var blant annet med på å heve flyet etter Partnair-ulykken i Danmark i 1989.

Mellom Brasil og Vest-Afrika
Skipet «Seabed Worker» vil bruke 2-3 døgn i 12 knops fart fra fastlands-Brasil og ut til søkeområdet. Med seg har skipet tre fjernstyrte, batteridrevne undervannsfarkoster, såkalte AUVer, og en kabelstyrt undervannsfarkost, såkalt ROV.

Disse dykker nesten ned til bunnen, og bruker sidesøkende sonarer i jakten på flydelene.

Området der jakten konsenterers er på 20 ganger 30 nautiske mil, og ligger i internasjonalt farvann mellom Brasil og Vest-Afrika.

Tror på funn
- Jeg tror vi ble valgt fordi var har erf#229 med lignende oppgaver. Vi har jobbet mye på dypt vann, har utstyret som trengs og mange flinke folk, sier Gravdal.

Seabed jobber også på oppdrag for rederier som har mistet skip, oljeselskaper og gruveselskaper.

Denne gangen er oppdragsgiveren den franske havarikommisjonen for sivil luftfart (BEA), som har et totalbudsjett for leteoperasjonen på 10 millioner euro. Letingen starter i mars, og vil holde på i en til to måneder.

- Vi anser mulighetene for at flyet blir lokalisert som gode, sier Gravdal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.