På en pressekonferanse på Bertel O. Steens hovedkontor i Lørenskog idag ble Citroën presentert som et nytt bilmerke i det familieeide selskapets bilstall.
Bertel O. Steen kjøper 100 prosent av aksjene i Citroën Norge.
- Oppkjøpet er et viktig skritt mot Bertel O. Steens ambisjon om å bli Norges beste bilhus innen 2018. Vi bruker vår styrke som konsern til å ta en større bit av bilmarkedet, sier konsernsjef Bjørn Maarud.
Citroën hadde i 2014 en markedsandel på 1,9 prosent med et salg på 2751 personbiler. I tillegg kommer 1743 varebiler ifjor. Bertel O. Steen importerer allerede Mercedes-Benz, Peugeot og Kia til Norge. Ifjor ble det registrert til sammen nesten 24.000 nye biler fra disse merkene. Citroën havnet ifjor på en 13. plass blant bilmerkene i Norge, plassen foran Kia.
Jan Pettersen tar over som sjef for Citroën Norge. Han var tidligere sjef for Kia Norge i Bertel O. Steen-systemet.
Norsk Citroën A/S ble opprettet i 1930, og endret navn til Citroën Norge i 1992. Importselskapet er fabrikkeid og har siden 2008 hatt sitt hovedkontor i København, for alle de tre skandinaviske søsterselskapene.
Det blir ikke det første franske bilmerket som overlater importansvaret i Norge til et privateid selskap. I 2010 overtok MotorGruppen som importør av Renault etter at produsenten selv hadde mislykkes i sine forsøk på å få Renault til å vokse på det norske markedet. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.