SOTSJI: Reisearrangør Runolv Stegane gjorde store øyne på flyplassen i Sotsji på fredag. Han har selv betalt SAS nær tre millioner kroner for å chartre fem fly til OL. Men bagasjen som rullet ut på bagasjebåndet tilhørte ikke bare hans passasjerer. Den tilhørte en rekke idrettsutøvere som hadde tatt et vanlig rutefly med SAS til OL-byen.

– Dette er flykapring. De har tatt seg inn på et fly som jeg disponerer uten en avtale med meg. Jeg hadde med bagasjen til hele hockeylandslaget, skiposter og bagasjen til friidrettspresidenten og til Bjørn Dæhlie. Men store SAS gjør vel hva det vil, sier Stegane.Bagasjeproblemene har stått i kø for SAS den siste uken. Da de to første SAS-flyene gikk lørdag og mandag i forrige uke sto det igjen 80 bager i Oslo.

– Det var en «mismatch» mellom hvor stor plassen på flyet er, og hvor mye bagasje alle ønsket å ha med, opplyste pressekontakt Tormod Sandstø i SAS da.

Mandag sendte SAS derfor et eget fly med bagasje til OL-byen på egen regning. Men bagasjeproblemene fortsatte, og fredag var det igjen fullt på SAS-flyet.

Fant nytt fly
Siden SAS igjen hadde undervurdert bagasjeplassen OL-utøverne trengte, lempet de bagasjen over i Steganes chartrede flymaskin.

– Jeg har betalt 2.870.000 kroner for å chartre disse flyene. Jeg har tatt risikoen dersom flyene ikke fylles opp. Og så skal SAS bare ta seg til rette og fylle opp med bagasje? Dette er elendig forretningsskikk. Jeg vil vurdere å politianmelde SAS når jeg kommer tilbake til Norge. Dette må jo rammes av norsk lov, sier Stegane.

Det var i mai ifjor at Runolv Stegane inngikk avtale med SAS om å chartre fly for fem flyvninger tur-retur OL-byen Sotsji. Målet var å fylle flyene med norske OL-turister. Konkurransen ble etterhvert stor da SAS selv i høst varslet at selskapet også ville sette opp egne rutefly til Sotsji – flere av dem på samme dag som de chartrede flyene gikk til Russland.

«Gått bak ryggen»
7. februar, samme dag som åpningsseremonien, gikk SAS` rutefly avgårde 06.55 fra Gardermoen. Flyet var helt fullt, og SAS maktet ikke å få med all bagasjen til Sotsji.

En halvtime senere gikk det første av Stegans chartrede fly til Sotsji. Flyet var halvfullt, men ble ganske greit fylt med bagasje.

– SAS valgte å ta all bagasjen de ikke hadde plass til på sitt eget fly og la det over på flyet vi hadde chartret.

Han mener fremgangsmåten er uhørt.

– Det blir litt som om du leier en bil fra Avis, og så kommer Avis løpende etter deg med fire kolli bagasje som du også må ta med i bilen. Det går jo ikke an.

– Men var det ikke bra at de norske utøverne fikk med seg bagasjen til Sotsji?

– Selvsagt! Men dette dreier seg om SAS fremgangsmåte, og hvordan de forsøker å finne en løsning på sitt eget problem. SAS har gått bak ryggen min, gitt blaffen i en eksisterende kontrakt. Det blir både kapring og tyveri.

Beklaget
DN har sett korrespondansen mellom Stegane og charteravdelingen til SAS, som begynte allerede dagen før flyvningen.

«Det handler absolutt ikke om å bruke din chartrede maskin som en fraktemaskin», het det i en epost fra SAS. SAS hadde da først forsøk å kjøpe bagasjeplass hos en av reisearrangørene som hadde kjøpt plasser på Steganes fly.

Stegan sa at det ikke var aktuelt, og at han ville ha kompensasjon for å frakte SAS` bagasje.

«Uten kompensasjon sier jeg hermed klart og tydelig nei til at det skal tas inn ekstra bagasje på mitt fly. Jeg forventer da at SAS løser sine bagasjeproblemer uten å snike seg inn på min charter.»

Dokumentasjonene viser at SAS valgte å «oppgradere» Steganes bestilte fly til en større maskin, også dette uten avtale med Stegane ifølge ham selv. Og så ble bagasjerommet fylt.

Selskapets charteravdeling beklaget prosessen

«Det er høyst beklagelig at denne situasjonen har oppstått, men jeg kan garantere at dette ikke vil medføre noen ekstrakostnad eller dårlig reiseopplevelse for charterflighten», skriver Patrik Hansson ved charteravdelingen.

Stegane mener det er å snu problemstillingen på hodet.

– Selvsagt skal jeg ikke få noen ekstrakostnad. Men SAS bruker et fly jeg har betalt til selv å redusere sine kostnader. Alternativet ville vel vært å sende et ekstra fly.

Stegane har tilbudt SAS mulighet til å sende så mye bagasje selskapet får plass til på hans chartrede fly mot en rabatt på 250.000 kroner på leasingavtalen. Dette har SAS avslått.

Han regner nå med at SAS kjører samme opplegg på hjemturen.

– De får garantert samme problem når alle utøverne skal hjem igjen. Jeg er i Sotsji og har ikke mulighet til å sjekke hva SAS gjør med bagasjen på SAS-flyene vi har leaset. For alt jeg vet lemper de bagasje på alle flyene jeg har chartret.

LES OGSÅ: SAS beklager

Mest lest på DN.no i dag:
Plan B: Kjøpe et flyselskap
Spetalen vil bygge «antisosialistisk» vokskabinett
Her selger luksusbiler for tregangen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.