I mellomtiden slår Luftfartstilsynet seg til ro med at ledelsen i Norwegian har imøtegått påstandene, og at etaten ved tidligere tilsyn «ikke har funnet noe som gjør oss urolige».
Dette går fram av opplysninger NTB har fått fra Luftfartstilsynet etter at Samferdselsdepartementet har gitt innsyn i det anonyme varslerbrevet. Der er det i fem punkter satt fram en rekke påstander om kritikkverdige forhold. Den alvorligste er trolig følgende: «”Safety first» blir kun brukt som symbol. Dette er ikke noe selskapet aktivt jobber for.»
Samferdselsdepartementet ba om en vurdering fra Luftfartstilsynet, som i neste omgang har innhentet – og gitt innsyn i – en kommentar fra Norwegians ledelse.
Ønsker gransking
Varslerbrevet er datert 8. november i år og starter med en påstand om at «Norwegian Air Shuttle ASA har en toppstyrt ukultur.» Adressater er Samferdselsdepartementet, Luftfartstilsynet, Norwegians styreleder Bjørn H. Kise og administrerende direktør Bjørn Kjos.
Brevskriveren ber om gransking både av arbeidsforholdene i Norwegian og av Luftfartstilsynets tilsynsrolle. Det siste er begrunnet med at Luftfartstilsynet hevdes å ha gitt dispensasjoner blant annet fra pausebestemmelsene.
– Trusler og overvåking
Varslerbrevet inneholder blant annet følgende påstand: «Trusler om represalier blir aktivt brukt i den daglige driften hvis ikke arbeiderne «stille» jobber utover oppsatt lovlige begrensninger».
Videre settes det fram påstander om «aktiv overvåking» av interne fora, at ansettelser foregår i form av kameratskap og at nye flygere i Norwegian blir gitt «minimum av tid i simulator før de slippes ut i flyet med passasjerer om bord».
Den anonyme brevskriveren hevder at de påstått kritikkverdige arbeidsforholdene har gått så langt at det er fare for Norwegians passasjerer.
«Jeg frykter at arbeidsforholdene og neglisjeringen av «flight safety» vil resultere i en ulykke. Jeg tror det haster med å ta tak i dette», heter det i brevet.
– Udokumentert og usaklig
Svaret fra Norwegians ledelse til Luftfartstilsynet er utformet av flygesjef Tomas Hesthammer. Han skriver at det anonyme brevet inneholder «en rekke udokumenterte og usaklige påstander, og er således vanskelig å forholde seg til rent profesjonelt.»
I svaret til Luftfartstilsynet opplyser Hesthammer at brevets innhold ble drøftet den 20. november på et møte med lederen i Norwegians pilotforening og hovedverneombudet. «Disse er ikke ukjent med noen av sakene som tas opp i brevet, men tar avstand fra formen», skriver han. Hesthammer imøtegår punkt for punkt de kritiske påstandene, og forsikrer at selskapet selvfølgelig innretter seg etter lover og regler.
Lederen i Norwegians pilotforening, Halvor Vatnar, sier til NTB at han ikke vil kommentere påstandene om interne forhold i selskapet. Men han tar sterkt avstand fra formuleringer i retning av at selskapet mangler en sikkerhetskultur.
– Det faller på sin egen urimelighet. Det er fullstendig galt, sier Vatnar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.