Jeg sitter og taster inn nok et KID-nummer for å gjøre en betaling, denne gang hele 24 siffer. Jeg har bodd åtte år i USA og flere år i London. Jeg betalte da de fleste regninger over nettbank også der, men trengte aldri å taste inne en KID-kode. Å måtte taste inn KID-nummer er forbrukeruvennlig, en meningsløs sløsing av tiden til millioner av mennesker.
KID-nummer skal visstnok gjøre det enklere for bedrifter og holde orden på betalingene. Men ærlig talt, det må da være mulig å lage betalingssystemer som gjør det enkelt å holde oversikt over betalingene uten at forbrukere og bedrifter må sitte og taste inn en lang serie med tall.
Nå som oljeprisen har falt og landets økonomi butter litt imot, må vi kanskje tenke på tiltak som kan gjøre oss mer effektive. Å få fjernet KID-nummer på alle fakturaer burde være et slikt tiltak. Bankene kan jo ansette noen av de dyktige dataingeniørene som har fått sparken i oljesektoren og la dem komme opp med en mer forbrukervennlig betalingsløsning. Jeg tror få, om noen, vil savne tasting av KID-numre.
Espen Gaarder Haug, professor ved Norsk Universitet for Miljø og Biovitenskap
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.