Opels elektriske bil med utvidet rekkevidde, Opel Ampera er ventet å komme på det norske markedet i fjerde kvartal.
-Vi mener at vår Ampera uten tvil skal avgiftsbelegges som en elbil da den utelukkende drives av elektrisitet. Det er den første personbilen i Europa med utvidet rekkevidde, sier administrerende direktør Peter Nikell i Opel Norge i en pressemelding.
I tillegg til en elektrisk motor finnes det en bensinmotor som anvendes for å generere elektristiet etter de første 60 kilometerne, men den driver ikke bilen. Om du tar bort bensinmotoren, fortsetter bilen å gå fremover så lenge det finnes elektisitet, men tar du bort den elektriske motoren, stopper bilen umiddelbart. Totalt kan man kjøre over 50 mil uten annen ladning enn bilens innebygde motorgenerator leverer.
Om det går som Opel Norge håper, og bilen blir avgiftsbelagt som en elbil blir prisen omlag 285.000 kroner.
Etter dagens avgiftssystem som er avgiftsbelagt etter forbrenningsmotor, elbiler eller hybridbiler, mener Opel at Opel Ampera som har elektrisk drift til enhver tid, bør avgiftsbelegges som en elbil.
- Skal vi få norske bileiere over på elbilmarkedet, er Ampera med sin rekkeviddeforlenger den første elbilen som tilfredsstiller kriteriene vi har til en vanlig familiebil, sier Nikell.
Om den blir avgiftsbelagt som en hybrid, som slett ikke er usannsynlig, må den betale engangsavgift for effekt av bensinmotoren og vekten minus ti prosent avslag for batteriene, samt moms. Da ender man fort med en prislapp som viser 100.000 kroner mer.
Bilens skjebne avgjøres i Toll- og avgiftsdirektoratet i disse dager.
- Dette er et spesielt kjøretøy med en teknologi vi ikke har i Norge. Vi må vurdere dette bredere fordi det kommer flere slik bilmodeller, sier fungerende underdirektør ved motorvognavgiftsseksjonen i toll og avgiftsdirektoratet Tone Madsen til VG Nett.
Produksjonsutgaven av bilen får premiere under bilutstillingen i Geneve som DN.no dekker neste uke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.