"Alle steiner skal snus" har SAS-ledelsen sagt. Dét er helt nødvendig for å bli lønnsomme i en beintøft luftfartsmarked. Og kuttene har også gått hardt utover champagnen:
Tidligere i år byttet SAS ut champagnen med musserende vin på Business Class på flyvninger i Europa på grunn av kostnadskutt - noe som fikk Pandion-kundene til å rase.
Hvert år tilbyr SAS-sjefen personlig et knippe reisende å bli medlem av selskapets Pandion-klubb, en ekslusiv gruppe som i dag har cirka 2.000 medlemmer verden over. Dette medlemskapet fører til flere fordeler enn toppnivået i flyselskapets allianse Eurobonus.
Innad i klubben skal det nå boble av misnøye over flyselskapets jakt på å kutte kostnader.
Les mer: SAS' luksusreisende klager på billige bobler
Men i en periode hvor mange flyselskaper nedgraderer servicetilbudet av mat og vin ombord, oppgraderer Qatar Airways sin femstjerners ombordservice.
Singapore Airlines følger tett på
Fra og med denne måneden tilbyr Midtøsten-flyselskapet, som blant annet flyr fra Oslo Lufthavn Gardermoen, også champagne til passasjerene på økonomiklasse. All service på selskapets flyruter er gratis for passasjerene, uansett hvilken klasse de reiser på.
Riktignok er champagnen av høyere klasse på Business Class og First Class enn på økonomiklasse, men det er tross alt ekte champagne. Og Qatar Airways´ toppsjef Akbar Al Baker sier i en pressemelding at de hele tiden vil flytte grensene hva angår komfort og eksklusivitet.
Hard kamp i luften har også fått Singapore Airlines til å hive seg rundt: Neste sommer oppgraderer de både Business Class og økonomiklasse på noen av sine ruter - blant annet for å kunne konkurrere med Emirates og Qatar Airways.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.