Det er kristestemning på den store bilmessen i Paris denne uken, der sjefene i verdens bilprodusenter møtes for å presentere nyheter og snakke sammen.

Ifølge Wall Street Journal har den voksende optimismen til det europeiske bilmarkedet forsvunnet, og er erstattet av bekymring etter en serie politiske kriser - fra Ukraina til Hong Kong. Selv om analytikerne fremdeles venter økt bilsalg i 2014 etter seks år med fall, kan salget i fjerde kvartal vise nedgang fra fjoråret.

-Jeg føler meg ganske trygg på at Fiat kan løse problemet basert på gode resultater i Nafta-landene og sin ledende stilling i Latin-Amerika, sier Fiat-Chryster-sjef Sergio Marchionne.

PSA Peugeot-Citröen-sjef Carlos Tavares tror deres satsing i Kina redder dem.

-Vi kan nå stå på to ben. Vi har et europeisk ben, og et kinesisk ben, sier han.

Samtidig sier han til nyhesbyrået AP at bransjen "skjelver" etter at Ford mandag varslet svakere resultater i 2014 som følge av høyere kostnader knyttet til garantier og tilbakekall av biler i Nord-Amerika, samt svakere salg og markedsforhold i Sør-Amerika og Russland.

Til nyhetsbyrået Associated Press sier Fiat-sjefen at han er "veldig håpefull" til at kollapsen i det russiske bilmarkedet "vil løse seg", men venter ikke normale markedsforhold i Russland før slutten av 2015. Han regner heller ikke med noen særlig bedring i Europa, selv om "det verste er bak oss".

Ford meldte tirsdag også at deres salg i USA falt med tre prosent i september, etter om fallende bilsalg i USA, ned tre prosent i september

I tillegg til uroen og den svake økonomiske utviklingen, er bilbransjen bekymret for skjerpede utslippskrav frem mot 2020.

- Det er en grense for hvor mye en bransje kan tåle, og jeg tror vi er ved grensen nå. Det er ting man ikke gjør i perioder med økonomisk stagnasjon. Det man ikke gjør er å lempe ytterligere kostnader over på en bransje som allerede sliter, sier Fiat-Chrysler-sjef Marchionne.

Populære saker på DN.no i dag:

Her ryker 5500 oljejobber

Vil kutte 500 offshore-ansatte  

- Stikker av med pengene norsk reiseliv har jobbet hardt for

Når dette skjer, svekkes boligmarkedet

- Det er definitivt mange som bare vil jobbe i Norge  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.