I juli gikk bilsalget i Norge gjennom et bredt fall, viste tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) mandag kveld.

  • Det ble registrert 11.040 nye personbiler i juli i år. Det er en nedgang på 1.354 biler, eller 10,9 prosent, fra samme måned i fjor.
  • Årets julitall er 0,7 prosent lavere enn gjennomsnittet for juli måned de siste ti årene.
  • Det ble bruktimportert 1.401 personbiler i i juli, 885 færre enn i juli 2015, en endring på 38,7 prosent.
  • Hittil i år er det registrert 9.501 bruktimporterte personbiler, det er 3.777 færre enn i samme periode i 2015 , og utgjør et fall på 28,4 prosent.
  • Hittil i år er det registrert 88.789 nye personbiler, det er 2.008 flere enn i samme periode i 2015, en økning på 2,3 prosent.

Se oversikt over merker nederst i saken

Bilsalg er én av mange faktorer som kan si noe om hvordan det går i et lands økonomi, men sjeføkonom Øystein Dørum i DNB Markets mener det er mye «støy» i disse tallene.

Fra «høyt nivå»

- Bilsalget det siste året har flatet noe ut, men vi ligger allerede på et høyt nivå historisk. Om noe er det litt avmating, som kan ha sammenheng med noe svakere økonomisk vekst, sier Dørum, som understreker at han ikke følger tallene måned for måned.

Han viser til at både tidligere konjunkturoppganger, lanseringer av nye modeller, rentenivået, sesongvariasjoner og valutakurs kan påvirke tallene.

- Bilsalget har i lang tid vært sterkere enn vi har sett for oss, mye på grinn av elbilsubsidiene. Bruktimporten har falt mye det siste året og det skyldes valutakursen, sier Dørum.

Ifølge sjeføkonomen gjør en svakere krone at flere kjøper fra norske forhandlere enn å importere bruktbiler. Han peker videre på at den siste tidens kronestyrkelse trekker i retning av økt bruktimport.

- Kanskje en renteeffekt

Sjefanalytiker Erik Bruce følger heller ikke tallene tett, mye på grunn av det høye bilsalgsnivået i Norge de siste årene. Det tror han skyldes de lave rentene på billån.

- Bilsalget har holdt seg bra opp gjennom 2015 og 2016. Det skyldes kanskje en renteeffekt, sier han.

Norges Bank satte ned renten til 0,5 prosent tidligere i år, som gjør at det blir billigere for norske banker å låne ut penger til sine kunder.

Øker med 121 prosent

På tross av bredt salgsfall for nesten alle bilmerker, både så langt i år og sammenlignet med juli i fjor, skiller Mitsubishi seg ut i de ferske tallene.

Den japanske bilprodusenten har solgt 4.259 biler så langt i år, hvorav 641 i juli. Det tilsvarer en økning på 121 prosent fra juli i fjor og 37 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Av alle merkene på listen over de 20 mest solgte bilmerkene, er det de største økningene målt i prosent (se grafikk lenger ned i saken).

- Økningen bekrefter bare at Mitsubishi har truffet planken, sier produktsjef Vegard Werner i Mitsubishi Motors i Norge til DN.

Han viser til at de opplever sterke salgstall for Mitsubishi Outlander.

- Outlander er Norges nest mest solgte bil, og det er ingen hemmelighet at det er den ladbare hybriden av Outlander som er utslagsgivende, sier han.

Mitsubishi Motors er en del av industrikonglomeratet Mitsubishi Group og er delvis eid av bilprodusenten Nissan.

Tesla faller mest

Det mest solgte bilmerket var Volkswagen, med 2.076 solgte biler i juli og 15.625 så langt i år.

Både Mitsubishi og Volkswagen har vært gjennom omfattende utsippsskandalen de siste månedene, uten at det har sett ut til å påvirke bilsalget i Norge.

På den andre enden av skalaen er elbilprodusenten Tesla, som har sett bilsalget falle med 70 prosent sammenlignet med juli i fjor, ifølge OFV-tallene.

Selskapet har solgt 66 biler i juli, og 1.314 så langt i år. Det er en nedgang på 55 prosent sammenlignet med ifjor. Det er ingen bilmerker med større nedgang i prosent blant de 20 mest solgte bilmerkene i OFVs statistikk (se grafikk under).

Bestillinger av Teslas nye modeller har i mange måneder vært åpne for norske kunder, men grunnet lang ventetid ventes ikke disse å leveres på en stund. Det betyr også at de ikke registreres i OFV-statistikken selv om kjøretøyene er betalt for.

Les DNs biltest av Teslas nye SUV-modell her:

Følg markedet på DN Investor

Les mer på DN.no:

- Plutselig er sluttpakken brukt opp. Da kommer sjokket

I disse kommunene tjener innbyggerne mest  

Handleglade kinesere på luksusjakt dnPlus (DN+)

Kommune-NM 2016: Sjekk din kommune her dnPlus  (DN+)

Anbefalt av DNtv:

Teslas nye «folke-SUV» gjør 0-100 km/t på 3,4 sekunder
DN har testet Tesla Model X. Dette er dommen.
04:19
Publisert:

 
Åpner falkevingedørene 30 cm fra betongstolpe
Det er små marginer når DNs biljournalist tester om falkevingedørene til Tesla Model X kan åpnes i trange parkeringshus.
01:16
Publisert:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.