Bilsalget i 2009 endte på 98.675 personbiler, og var dermed bedre enn de fleste bilimportørene hadde ventet for et år siden.

Registreringstallene for desember fulgte trenden de siste månedene og økte med 31,1 prosent sammenlignet med tallene for desember i 2008. Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Jevn kamp
Knivingen i toppen var hard også i 2009. Største personbilmerke ble Toyota med 14.605 solgte biler. Legger man til varebiler slo Volkswagen Toyota med drøye 500 biler. I 2008 ble Volkswagen Norges mest solgte personbilmerke, mens registreringstallene falt med nesten 15 prosent i 2009.

- Det er ikke et dårlig år sett på lengre sikt, sa den norske Volkswagen-sjefen Terje Male under en tilstelning før jul. Volkswagen har i 2010 som i 2009 et mål om 15,5 prosents markedsandel. I 2009 endte denne på 15,4 prosent totalt sett og 14,5 for personbiler. Han kan trøste seg med at merket har Norges mest solgte bil, totalt sett.

For den mest solgte modellen ble den nye Volkswagen Golf, som med 5401 solgte biler slo nummer to på lista, nye Toyota Avensis' 4044 solgte biler.

Les test av VW Golf eller Toyota Avensis.

Se bildene av de mest solgte modellene i 2009:

Fra helvete til himmels
Den norske Mercedes-sjefen Johnny Danielsen oppsummerer 2009 slik:

 

- Vi fikk fra helvete til himmelen. Mercedes oppnådde nesten fire prosent markedsandel, etter katastrofestart de to første månedene i 2009.

I 2010 håper Mercedes å beholde markedsandelen, og selge 4000 biler i et marked på 100.000 biler.

Les fersk test av den nye E-klasse stasjonsvogn: Ja takk, begge deler

Hos Audi-importøren er de godt fornøyd med 2009 til tross for et fall i registreringene fra en markedsandel på 6,1 prosent i 2008 til 5,5 prosent i 2009. I løpet av noen år satser de å komme opp på seks prosent.

-Vi har gitt en bunnsolid inntjening for alle, sier Audi-sjef Vidar Eriksen, som mener de ikke trenger bli mye større enn de er i Norge.

Største premium
Volvo endte på en fjerdeplass blant bilmerkene med 7317 solgte personbiler. Det gir en markedsandel på 7,4 prosent.

 

Volvo-sjef Øystein Herland vil at Volvo skal forbli det største premiummerket også i 2010.

- I 2009 får vi vår høyeste markedsandel på 12-13 år, sa Herland på Volvos juleavslutning før jul. Ikke bare er markedsandelen høy, men Herland er også svært fornøyd med omstillingen forhandlerne har måttet gjøre i vanskelige økonomiske tider.

- Vi har redusert kostnader, og 2009 blir økonomisk et av de aller beste årene for Volvo-forhandlerne, sa Herland.

Koreansk magi
Den klare vekstvinneren på det norske markedet er Hyundai, som har doblet markedsandelen sin fra 1,6 prosent i 2008 til 3,2 prosent i 2009. Bilmerket er nå det 12. største på det norske markedet. Det er spesielt de nye modellene i20 og i30 som drar lasset for det koreanske bilmerket.

- Det skyldes en blanding av flere faktorer, blant annet at vi har de riktige bilmodellene i disse tider hvor mange bilkjøpere har gått ned i størrelse. Bilene våre er riktig priset og folks oppfatning av kvaliteten har endret seg, mye grunnet vår garanti på fem år, sier PR-sjef i Hyundai Norge, Morten Brusletto til DN.no. Samtidig fremholder han at markedsføring og samarbeid med forhandlerne også har båret frukter.

 

Mens salget av søstermodellen Kia cee'd falt med over 30 prosent sammenlignet med 2008, økte salget av den nær sagt identiske Hyundai i30 med nesten 60 prosent.

- Det er mange ting som må stemme samtidig. Da skjer det magiske ting, og det har det gjort for Hyundai, sier Brusletto.

Neste år vil Hyundai øke trykket enda mer, skal vi tro Brusletto, blant annet med den nye modellen ix35, som kommer inn i det populære folkesuv-segmentet. Målet for 2010 er 4500 biler eller en markedsandel på over fire prosent.

Spådommene
De fleste importørene DN.no har snakket med ser relativt nøkternt på 2010. Totalmarkedet for personbiler spås å bli omkring 100.000 biler. Altså på linje med 2009.

Les også: Asiatiske biler på topp i USA

Årets viktigste biler

Se bildene av de mest solgte modellene i 2009:

Aktiviteten på havna i Drammen og Oslo tyder på at bilsalget vil holde seg stabilt på samme nivå også i 2010:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.