Utrop som "Herregud, for en bil!" og høylytt fliring, er et sikkert tegn på at det er noe dyrt og spesielt man kjører.

Det er da også tilfelle under vår prøvetur med den nye juvelen i Audi-kronen, verstingmodellen av storkupéen A7, RS 7 Sportback.

Under panseret sitter samme motor som i RS 6, verstingstasjonsvognen fra Audi. Det betyr en fantastisk V8-er på fire liter og 560 hestekrefter. Og hvilken syk bil dette er!

Med slike krefter er det ikke overraskende at bilen er kvikk. 0 til 100 km/t gjør den på 3,9 sekunder, og ved å legge litt ekstra kronasjer på bordet er toppfarten hevet fra de obligatoriske 250 til hele 305 km/t. Fartsressursene er definitivt til stede, men det som imponerer nesten like mye er hvordan den på mange måter gigantiske bilen oppfører seg på veien. Tross en lengde på over fem meter og en vekt på nesten to tonn, er det en velbalansert og skremmende rask bil vi her snakker om.

Det mangler ikke på mye i denne bilen.
Det mangler ikke på mye i denne bilen. (Foto: Embret Sæter)

Bilen fremstår så og si som idiotsikker. Tyngden kjennes best om en sving forseres i for stor fart, men med en svært god balanse og et tilgivende understell, samt effektive elektroniske støttekontakter, slipper man likevel å måtte oppsøke oppretteren og alle de konsekvenser det måtte ha, også for selvtilliten.

Standard kommer bilen med adaptive luftfjæringer, men disse er oppgradert til hydrauliske dempere og en såkalt "dynamic ride control" som er koblet opp mot hverandre for å hindre krenging i vår bil. På norske veier hadde nok vi gått for å beholde de adaptive luftfjæringene som erf#229smessig gir svært gode allroundegenskaper. Du vil da i tillegg kunne heve bilen under ujevne føreforhold.

Keramiske bremseskiver på 420 millimeter bak 21 tommers felger.
Keramiske bremseskiver på 420 millimeter bak 21 tommers felger. (Foto: Embret Sæter)

Vår testbil har også store keramiske bremser som effektivt setter en stopper når moroa blir for morsom. Styringen lider noe av størrelsen på bilen, den kunne vært noe mer presis og gitt litt bedre tilbakemeldinger. Likevel byr bilen på en underlig vellykket kombinasjon av sportsegenskaper som tross de manglende luftfjæringene, ikke går vesentlig ut over de komfortable egenskapene som den store bilen ellers er kjent for.

Den byr i tillegg på både elegansen og de praktiske egenskapene som allerede finnes i grunnmodellen.

Så blasert det enn høres ut, er det nesten så jeg får en ny favoritt blant RS-modellene fra Audi. Alene bak rattet på en svingete landevei er det fremdeles RS 5 som er favoritten, og om jeg skulle hatt en super-familiebil hadde nok valget falt på RS 6, men om man skulle befrakte flere voksne raskt på mest elegante vis, er RS 7 et klart valg.

Går man utenfor Audi og og Audis hjemby Ingolstad, er det ikke mange milene man trenger grisekjøre i Tyskland før en rekke heftige konkurrenter kan oppspores. Konkurransen i denne mikroskopiske nisjen har aldri vært hardere. Porsches Panamera er nettopp oppdatert. Tidligere i år kom BMW med en M6-versjon av Gran Coupé, mens stamfaren til dem alle; Mercedes CLS i 63 AMG-versjon i år også har fått firehjulsdrift. Valgets kval på øverste hylle.

RS-modellene er varemerkebyggere for Audi, og med RS 7 bygges det enda mer merke. Kontantbeholdningen blir heller ikke mindre om noen skulle bite på; med en inngangspris på nesten to millioner, kommer ekstrautstyr for 540.000 i tillegg på vår testbil. Mersalget blir dermed som å slenge med en velutstyrt A6 på kjøpet.

Som de andre RS-modellene, har også RS 7 firehjulsdrift. I utgangspunktet er 60 prosent fordelt på bakhjulene, men det tilpasser seg etter grepet.
Som de andre RS-modellene, har også RS 7 firehjulsdrift. I utgangspunktet er 60 prosent fordelt på bakhjulene, men det tilpasser seg etter grepet. (Foto: Embret Sæter)

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.