Amsterdam, Nederland: BMW gikk grundig til verks da de skulle lage det de kaller markedets første premium elektriske bil. Siden 2007 har drivverket blitt testet i eksisterende Mini og BMW-modeller. Deretter bestemte de seg heldigvis for å lage selve bilen fra bunnen av, slik at de slapp ulempene det totale fraværet av bagasje- og bakseteplass som for eksempel i testbilen Mini E.

BMW hevder bilen er født elektrisk, og er stolte over avkommet. Så kan man heller diskutere hvor vakkert barnet er. Den ligner i hvert fall ikke på noe annet på fødeavdelingen, og skal markere at BMW tenker nytt og er godt plassert i det elektriske førersetet.

Les også tidligere BMW-designer Per Ivar Selvaags tanker om i3: - Bilen vil redefinere BMW

Med en lengde på knappe fire meter, sier det seg selv at plassen må utnyttes. Likevel er det vanskelig å bli komfortabel med den bakhengslede døren bak og ingen stolpe mellom dørene. Dette gjør baksetebruken betydelig mer komplisert enn nødvendig, da døren foran alltid må åpnes før bakdøren kan benyttes. Men tungen må holdes rett i munnen når dørene skal lukkes, slik at bakdøren ikke dundrer inn i fordøren. Nå har BMW tenkt på det scenarioet for å unngå karosseri- og lakkskader. De er nemlig ikke momsfrie, selv for en elbil.

Dørløsningen gir grei adkomst når først dørene er åpne. Men om baksetene skal brukes mye, er det noe upraktisk.
Dørløsningen gir grei adkomst når først dørene er åpne. Men om baksetene skal brukes mye, er det noe upraktisk. (Foto: Embret Sæter)

Med en slags rørende politisk korrekthet produseres bilen på fabrikken i Leipzig, som selvsagt er drevet av vindkraft og med et vannforbruk som skal være 70 prosent lavere enn ved produksjon av andre biler.

Under overflaten er det brukt mye karbon og lettvektsmaterialer som sørger for at vekten klokker inn på like under 1,2 tonn, noe som ikke er ille for en elbil.

Men den politiske korrektheten stopper ikke der. Også du som kjører bilen merker det. Interiøret består i høy grad av resirkulerte materialer som aluminium, plast og "sertifisert bærekraftig" eukalyptustre.

Interiøret er nær sagt en revolusjon, med en annen utforming enn det vi er vant med fra både BMW og andre. Noen ganske få knapper i midtkonsollen, samt en stor skjerm midt på dashbordet er beholdningen.

Materialet i døren er plast forsterket med et naturlig fibermateriale. Ellers består det av eukalypturtre og naturlig bleket skinn.
Materialet i døren er plast forsterket med et naturlig fibermateriale. Ellers består det av eukalypturtre og naturlig bleket skinn. (Foto: Embret Sæter)

En overdrevent knotete girvelger på rattstammen vris ett hakk fremover, og vi setter lydløst av gårde. Hele 170 hestekrefter driver bakhjulene, noe som gir massivt med krefter og en kvikkhet som går utenpå andre elbiler. I det vi ruller inn mot et kryss og slipper opp gassen, merker vi også hvor BMW skiller seg litt fra andre elbiler.

BMW har satset på stor grad av regenerering av energi. Kort fortalt innebærer det at straks du slipper gasspedalen, bremser bilen ganske kraftig selv, fordi motoren brukes til å samle strøm til batteriet. En-pedalkjøring, kaller BMW det selv, og det fungerer svært bra når du først har blitt vant til det. Vi slapp stort sett å bruke bremsepedalen i det hele tatt. Til forskjell fra for eksempel nye Volkswagen E-up, kan ikke graden av bremsing kontrolleres, men det oppleves faktisk ikke som et savn.

Styrefølelsen er overraskende bra til å komme via de to sykkelhjulene foran, fjæringsoppsettet er tilpasset bybruk og det gjør bilen mer komfortabel enn sportslig, tross mye krefter.

Førermiljøet er preget av nye materialer og stor grad av enkelhet.
Førermiljøet er preget av nye materialer og stor grad av enkelhet. (Foto: Embret Sæter)

Mange er opptatt av hvor langt de kan kjøre, og BMW opplyser at bilen skal kunne kjøre mellom 12-16 mil, noe som virker troverdig etter vår prøvekjøring. Lading tar fra åtte timer, til nær fullt batteri på halvtimen med tilstrekkelig kraftig strømkilde.

BMW har tenkt lenger enn nesetippen rekker når de har laget sin elbil. Den er på høyden, også høyteknologisk. Selvsagt er bilen på nett til enhver tid, slik at du kan overvåke både bilen, lading og annet via din egen mobiltelefon, men også en rekke tilleggstjenester er tilgjengelige. Muligens mer aktuelt i større byer enn norske, men den kan i hvert fall regne ut for deg alternativ kollektiv transport, om du også i den lille elbilen skulle kjøre deg fast i kø.

Det er liten tvil om at BMWs første elbil er en av årets mest spennende nyheter. Bilen kommer til å åpne døren opp for en ny kundegruppe som ikke før så på elbil som et alternativ. Riktignok må du regne med 300.000 kroner når du har huket av for det du må ha: hurtiglading, vinterhjul og komfortpakke.

Som bybil er BMW i3 gjennomført velbygget og svært rask. Kort sagt markedets beste bybil.

Med 170 hestekrefter er i3 svært rask.
Med 170 hestekrefter er i3 svært rask. (Foto: Embret Sæter)



Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.