Snerret går over til en dyp brumming etter at startknappen er trykket inn. Fingrene beveger seg over på det lille skinnrattet med mykt semsket skinn der grepet skal sitte.
510 hestekrefter er vekket til live, og med åtte sylindere i V-formasjon signert AMG, betyr det en symfoni av vellyd, og et høylytt rop om fredning for store bensinmotorer med mange sylindere før samfunnet beveger seg i den triste retningen der vi alle summer rundt i hver vår selvkjørende elbil, som vi har ringt og bestilt fra et transportkollektiv. Nei, Gud forby!
Motoren kjenner vi igjen fra den brutale sportsbilen AMG GT, samt også i de nære AMG-slektningene i den «ordinære» C-klassen. Coupé-versjonen vi sitter i nå, er definitivt prikken over i-en. Spesielt om det er slik at du ikke trenger å frakte rundt på annet enn deg selv, og eventuelt en bedre halvdel.
For et utseende som definitivt er en headturner, ofrer du nemlig det meste av praktiske egenskaper. Det er et baksete der, men å komme seg forbi sportsstolene foran er ikke noe som egner seg for folk som har passert eller befinner seg i midtlivskrisen, som antakeligvis er der kundegruppen befinner seg.
Det finnes sikkert mer sylskarpe biler enn dette til banekjøring, blant annet føles det som om girkassen ikke alltid er på alerten, men noe mer sjarm enn en V8-motor fra AMG, har jeg vanskeligheter med å se for meg, for ikke å si høre. I tillegg er det ikke alltid viktigst å komme seg fortest mulig rundt. Det denne bilen definitivt er rask med, er mulighetene for å snurre rundt på parkeringsplassen. Den ekstremt logrevennlige bilen har en motor som formelig skriker etter å skrike, og gjør forsøk på slike øvelser til en lei uvane. Flaut er det også å holde på slik, men denne bilen maser så mye at du av og til må tillate deg selv å opptre som en ubehøvlet bølle.
Og selv om du må regne med å bli hørt hver gang du starter opp bilen, så går den relativt stille og rolig i komfortmodus. Og apropos komfort. Dekk i 30-profil gir bra veigrep, men gjør ikke akkurat passering av trikkeskinner til noe du umiddelbart ønsker. Ellers byr bilen på et interiør som det er lett å trives i, samt supre sportsstoler med sidestøtten du trenger i en bil som likegjerne kjører sidelengs som rett frem.
Halvannen million kroner er det du må ut med for denne bilen. Regn også med å måtte tanke opp igjen for hver 40-ende mil, for man kan elske V8-ere av hele sitt hjerte, men det er umulig å ikke legge merke til at en slik motor er tørst, selv om du ikke skulle benytte hele dens potensiale. Denne bilen beviser nok en gang at det er de i overkant tørste som er de mest underholdende og artige typene. De 0,84 literne bilen skal bruke, viste seg fort å passere det dobbelte under vår prøvetur.
Dette blir selvsagt kun trivielle bagateller hvis du er så heldig at du daglig kan kose deg med en slik bil. Og skulle lommeboka være tom, er det egentlig en glede kun å gå ned i garasjen og starte opp bilen en gange eller to.
I automobilhimmelen er basunene det spilles på laget av AMG.
Les DNs ferske test av BMW M3: Knivskarp BMW
Se og hør video fra DNs test av stasjonsvognen med samme motor:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.