(Milano, Italia) Jeep er på mange måter bilen som fant opp suv-segmentet. Nå kommer de tilbake i klassen for mellomstore suver med modellen Cherokee. At testkjøringen foregår i Italia, kommer av at Jeep nå eies av Fiat. Man kan lure litt på om italienerne kan hjelpe amerikanere med bilbygging, kvalitetsryktet er vel ikke særlig mye høyere hos den blinde enn den døve i denne sammenhengen. Foreløpig virker det ikke som italienerne har hatt spesielt mye innpass i utviklingen. Og – om de har hatt noe med designen å gjøre – kunne de med hell ha jobbet noe grundigere med snuten på bilen, eventuelt latt Jeep beholde den flate grillen merket er så kjent for.
Cherokee skal hevde seg i en klasse som regjeres av blant andre BMW X3 og Volvo XC60. Listen ligger med andre ord rimelig høyt, men Jeep har ihvertfall to egenskaper den vinner på.
Det første er prisen. Den velutstyrte Limited-modellen koster med 170 dieselhester og automatgir 600.000 kroner, tilsvarende utstyrte konkurrenter koster omkring ti prosent mer.
Det andre fortrinnet Jeep skiller seg ut med, er ønsket om å kunne ha muligheter til å bevege seg utenfor allfarvei. Her passerer Jeep konkurrentene med god margin. Når veien går over til ikke å være vei, og egenskapene til en skikkelig terrengbil trengs, kommer Jeeps avanserte firehjulsdriftsystem, som også kommer med lavgir og sperre på bakakselen, til sin rett. Slikt gir ekstremt god fremkommelighet, men om det er nødvendig på hytteveien din, burde den utbedres.
Jeep skryter av å være først ute med nitrinns automatkasse, og det kan vel være, men ettersom du må passere 140 km/t før bilen i det hele tatt gidder å vurdere å benytte seg av det tyngste giret, er det av ren akademisk interesse for norske bilkjøpere. Mulighetene til å skifte gir selv, virket også noe begrensede på vår testbil.
Jeep har beholdt mye av genene sine, og er fremdeles på godt og vondt helt klart en suv. Du sitter høyt i gode seter med bra støtte, noe som i og for seg trengs, for du kjenner at det er mye masse å dra på, og at italienerne ikke har fjernet alle amerikanske preferanser når det gjelder fjæringskomfort. Det duver godt, og i mange europeiske suver vil du nok oppleve langt bedre sportslighet når veiene blir svingete.
Akkurat som med storebror Grand Cherokee, sikter Cherokee på to blinker samtidig. På den ene siden skal den ivareta merkets rykte som en terrengkriger av rang. På den andre siden skal den konkurrere mot biler som tyske og svenske høyreiste jålebukker som aspirerer til luksus light. Det er på sett og vis kanskje smart av dem, for på luksusbiten mangler de ennå litt. Om modellen skal ha livets rett må den bringe noe eget til torgs.
Utstyrsnivået er høyt i Limited-versjonen vi kjører. Det koster deg 50.000 ekstra, men i denne bilklassen er det et must, og definitivt verdt det. Materialkvaliteten virker ok, men den siste finishen mangler for å kunne hevde seg helt oppe med konkurrentene.
Alt i alt er Jeep Cherokee en ok bil på alle måter, men jeg er redd det ikke holder i det segmentet bilen vil inn i. Den slår de fleste konkurrentene på terrengegenskaper, en egenskap du ikke har lov til å prøve ut i Norge.
Cherokee er en klar forbedring fra forrige forsøk på å tilegne seg nye kunder med fiaskomodellene Patriot og Compass. Om Jeep-genene er sterke nok i denne modellen til å friste entusiastene er usikkert. Så gjenstår det å se om den er god nok til å hente kunder fra konkurrerende merker. Jeg tviler.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.