– X4? Hva er det?
– Det er en coupé-aktig versjon av kompaktsuven X3, og lillebroren til X6.
Dette er en samtale du må regne med å ta noen ganger om du skulle falle for siste skudd på den evigvoksende bayerske BMW-busken. Og hvem har ikke tenkt tanken at X6 er en brautende, vulgær og gigantisk bil på alle sett og vis?
Personlig har jeg til gode å høre noen som har ønsket seg en X3 med noe mindre bagasjerom, lavere takhøyde i baksetet og til en stivere pris.
Men slike miljøer eksisterer sikkert.
Hvorfor skal man så betale mellom 30.000 og 40.000 kroner mer enn for en X3?
Fordi du kan, og fordi du synes det går inflasjon i antallet X3.
I tillegg til at denne bilen selvsagt har en viss kulhet over seg. I disse dager hvor gud og hvermann kjører suv (sport utility vehicle), er det greit å skille seg fra den gemene hop med en sac (sports activity coupé) – som BMW har døpt klassen der både X4 og X6 hører hjemme.
En overdådig luksusfølelse melder seg straks man inntar de trange sportssetene. Nå kan det ikke utelukkes at ekstrautstyr for 276.370 kroner kan spille en rolle akkurat her.
Setene gir god støtte og ellers preges bilen av et velkjent BMW-interiør med et overdrevent tykt ratt i sentrum. Under det bulende panseret lider ikke testbilen av overdreven sjenanse – der sitter det en treliters motor som yter hele 306 hestekrefter.
Kombinert med overveldende helgardering på ekstrautstyrslisten, sørger det for en pris på nær 1,2 millioner kroner. Det er i grunnen ingen beskjedenhet å spore ved denne bilen i det hele tatt.
Et trykk på startknappen vekker helt udramatisk, nesten diskret, til live rekkesekseren. Sett automatgirvelgeren i D, og du kan bli sittende i samme posisjon i mangfoldige mil. Komforten er upåklagelig, og bilen sluker norske veier som Frps bompengemotstandere sluker kameler. Udramatisk og nær sagt uten noen protester.
Sportsligheten er som seg hør og bør godt ivaretatt. Sett girspaken i S, og fremdeles fremstår den som en girkasse som tenker selv, uten å bli heseblesende og masete som mange andre automatgirkasser i sportsmodus blir.
En følelse av å være privilegert melder seg, akkurat som det skal være i en ny BMW. Sportsligheten er selvsagt ikke som på de lavere modellene i 3-, 4- eller 5-serie, så sånn sett føles akkurat denne motoren litt feil i denne bilen. En mindre dieselmotor hadde klart seg fint, selv om man skal vokte seg vel for å ty til ord som overmotorisering.
Mye tyder på at de tyske premiummerkene etterstreber å tilfredsstille ethvert tenkelig og utenkelig behov fra bilkundene. Enn så lenge er X4 alene i denne klassen. Men som kjent er forfengelighet et viktig kriterium i mange bilkjøp.
X4 føyer seg inn i BMWs modellrekke som en bra bil, den virker litt meningsløs i starten, og kan føles som en løsning for ett av mange i-landsproblemer. Men etter å ha latt inntrykkene synke, blir jeg oppriktig glad for at de lager en bil som dette.
Endelig kan man skille seg fra de mange som har sørget for at X3 er en bestselger. Og sammenligner man med den vulgære storebroren X6, er det nesten 200.000 kroner å spare. Og der X6 har vært selve symbolet for rikinger som gir blanke i alt og alle, fremstår X4 som nær sagt fornuftig og diskret.
Les andre biltester:
Frelser uten tak
- Audi A3
Én bedre enn M3?
- BMW M4
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.