Cabriolet-salget går tregere enn skisalget i juni, kan vi lese ut av registreringsstatistikken. Som bil nummer to har nordmenn kommet til at elbil nå er å foretrekke fremfor å kjøre med himmelen som tak.
At salget av slike biler også er svært avhengig av nye modeller er også åpenbart. Og det er her Audi A3 cabriolet kommer inn som en potensiell frelser.
Første utgave av bilen var bygget på kombivarianten, noe som nesten er nødt til å bli en katastrofe rent designmessig, og det ble det da også. Med taket på var det ikke full krise, men hva er da vitsen med å ha en cabriolet?
Du kjører ikke uten tak fordi det er så behagelig med det evigvarende vindsuset som gjør at samtaler med andre i bilen blir fåfengt. Om du da i det hele tatt får noen til å sitte på i de stort sett ergonomisk-katastrofale baksetene som finnes i cabrioleter. Glem heller ikke øresusen som du pådrar deg ved enhver befatning med tuneller. Og om du ikke har lagt merke til det før, så merker du at det er oppsiktsvekkende mange tuneller i Norge de gangene du velger å kjøre med taket av. Bagasjeplass er det også bare å glemme når vi snakker de fleste toppløsbiler. Skal du ha med deg noe, så kan du i hvert fall ikke kjøre takløst. Beklager alle cab-entusiaster, konseptet cabriolet er på generell basis skapt for å vise seg frem.
Så over til Audi A3 spesielt. For det første: Den har utseendemessig kommet seg betraktelig. Etter at Audi kom med en sedan-versjon av A3 lå det i kortene at også en takløs versjon skulle bygges på dens utseende, som tross alt egner seg bedre rent estetisk til slike amputasjoner.
Under panseret på vår testbil har Audi plassert den svært interessante 1,4-liters bensinmotoren med såkalt ”cylinder on demand”. To av de fire sylindrene hviler de gangene du lar være og mase på de, og dette skal sørge for et hyggelig bensinforbruk, som i beste fall skal kunne begrense seg til 0,49 liter på mila. At slikt er mulig nær umerkelig er på grensen til et mysterium, men det er ikke annet enn en beskjed i displayet om at bilen kjører på to sylindere som indikerer at man gjør nettopp det.
Les også: Dette er en åpenbaring
150 hestekrefter og 250 newtonmeter dreiemoment fra lave turtall, gir uansett en kvikk og kjøreglad bil, i kombinasjon med Audis S tronic-girkasse som har høstet velfortjent skryt de fleste steder. Den normale A3 er en god bil som kjører godt, så det kommer heller ikke som noen overraskelse at den takløse kan by på tilsvarende kjøreegenskaper.
Taket er av stoff, noe Audi virker å holde seg tro til. Det er ikke så dumt, for det sparer vekt og enormt med plass sammenlignet med de konkurrentene som velger foldbare metalltak. Bagasjeplassen i A3 cab er likevel ikke overveldende. I et noe kronglete bagasjerom går det 320 liter bagasje med taket oppe, men dytter du det fullt, så kan du regne med å slite med å kjøre med taket nede, da 33 liter forsvinner på mindre enn de 18 sekundene det tar å åpne og lukke det.
Audi har stjålet ideen med luftdyser som blåser varm luft fra hodestøttene fra Mercedes, og det gjør definitivt at du kan kjøre med taket av lenger utover kvelden og høsten. Uten å fryse i hjel.
Når det gjelder baksetene i A3, er de faktisk ikke så ille som man skulle tro. De er selvsagt best egnet til barn, som uansett ikke klager når man kjører takløst.
Interiørt er det meste kjent og kjært for Audi-folk, det betyr ryddig, tiltalende og ordentlig.
Audi håper å selge 60 biler i Norge, noe som i tilfelle vil gjøre den til en vinner i segmentet. Personlig er jeg ikke så glad i vind i håret når jeg kjører bil, men om jeg først må ha det, er ikke Audi A3 cabriolet den siste bilen jeg ville ha valgt.
Tipunktssjekken Audi A3 cabriolet 1,4 TFSI(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.