Tesla har justert prisene opp etter at den norske kronen har blitt svakere og svakere mot dollaren det siste året. Så grunnprisen for bilen DN hentet onsdag før jul økte fra 523.000 kroner til 579.200 kroner over natten. Bokstavelig talt. Eller rettere, de som bestiller tilsvarende bil dagen etter at vi fikk den utlevert må ut med så mye mer, for en bil med stipulert levering i mars.

Det er halvannet år siden vi kjørte Tesla Model S for første gang, og man kan trygt si at mye har skjedd siden da.

Les også:

Trøbbel og massivt salg
Og tross ladeproblemer og massiv utskiftning av motorer, skjønner man når man sitter bak rattet i en Tesla at eierne er entusiastiske. Den umiddelbare responsen idet man trykker ned gasspedalen er så berusende at Tesla kan slippe unna med mye før fansen blir grinete.

Baksetene har fått større nakkeputer, noe som hjalp til å få fem stjerner i den europeiske kollisjonstesten.
Baksetene har fått større nakkeputer, noe som hjalp til å få fem stjerner i den europeiske kollisjonstesten. (Foto: Embret Sæter)
 

Les også: Tesla-topp: - Vil ikke tilbakekalle bilene

Tesla har på sett og vis revolusjonert bilindustrien på mer enn en måte. Ikke minst gjelder det utføring av oppgraderinger og service over nettet.

Rent fysisk hardware er likevel ikke så enkelt å oppgradere på denne måten, selv om nok mange kunder i Norge skulle ønske at de kunne ettermontere en motor ekstra foran for å få en bil mer firehjulsdrift. Den modellen må vi dessverre smøre oss litt mer med tålmodighet før vi får prøve på nyåret en gang. Enn så lenge har Tesla oppdatert den ”vanlige” Model S med første ledd i førerassistentsystemer. Og med teknologien på plass, er dette noe som kan få utvidede bruksmuligheter ved programvareoppgraderinger.

Filskifteassistent, skiltgjenkjenning og cruise control er ikke så revolusjonerende i seg selv, men det har vært etterspurt blant brukerne og er ting som er på plass i biler som Tesla liker å sammenligne seg med.

Teknologi for skiltgjenkjenning og filskiftevarsler er nå på plass i Tesla Model S.
Teknologi for skiltgjenkjenning og filskiftevarsler er nå på plass i Tesla Model S. (Foto: Embret Sæter)
 

Vinterbilen
De som på forhånd spådde at norske grøfter ble fylt opp av en lang rekke 2,1 tonn tunge amerikanske elbiler før forrige vinter har måttet bite i seg disse ordene. Teslaen er tung, men den har et svært habilt antispinnsystem som gjør at alt går riktig og trygt for seg, selv med 388 hestekrefter momentant fra start.

Og for oss som ikke lever med en Tesla til daglig, er det svært avhengighetsskapende å gi på det man klarer der asfalten er bar, maken til ”entering warp-zone”-følelse får man ikke på denne siden av Cape Canaveral.

Alt i alt er det ikke underlig at Tesla Model S har funnet sitt publikum i Norge. Massive krefter, så å si gratis bilvedlikehold og drift, et lekkert utseende og i tillegg god samvittighet hver gang du kjører unødig, er det ikke rart at nesten 4000 nordmenn i år har fått sin bil, i tillegg til de 2000 som fikk sin i fjor.

Mange av disse venter nå på Dual Motor-modellen som i tillegg til firehjulsdrift også i den mest hårete varianten er en av de raskeste bilene som finnes på markedet.

Det er ikke fritt for at det er en elbil vi gleder oss til å prøve neste år.

Les også: Nå har de kræsjtestet Tesla

Les også: Dette er de mest populære bilene(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.