Tiden da tyske premiumbiler var ensbetydende med gigantiske sedaner, er over. Nå er det kompaktbiler som gjelder for de tyske merkene. Utvalget har eksplodert med raske A, praktiske B, skjønnheten CLA og kompaktsuven GLA fra Mercedes, og kompaktsuven X1, minstemannen 1- og 2-serie fra konkurrenten BMW. Nå har sistnevnte også kastet seg på i konkurransen om flerbruksbilkundene.

9000 eksemplarer av Mercedes B-klasse er registrert nye i Norge siden bilen kom i 2005. Helt til ifjor holdt den stand som en av merkets fire mest solgte modeller, og det sier litt, for Mercedes’ modellutvalg er rikholdig. Etter fjorårets sjetteplass blant Mercedes-modellene har B-klassen fått en liten oppdatering.

Det sier seg selv at konkurrentene ikke bare kan sitte og se på en salgssuksess som Mercedes B. Likevel tok det overraskende nok hele ti år før erkekonkurrenten BMW kom på banen med en tilsvarende modell sent ifjor. Med 2-serie Active Tourer har klassen de selv kaller «kompakte premium flerbruksbiler» dermed doblet seg.

Selv om dette er biler som skal være billigere innstegsmodeller i verdenen av tyske bilmerker, har ikke produsentene slakket av på sin «du må minimum ha dette for å få solgt den igjen»-politikk. Det fører til at begge testbilene koster over en halv million kroner.

Det viktigste med en flerbruksbil er at den er noenlunde praktisk. Da gir det pluss i margen for BMW-en som har separat nedlegging av alle tre bakseteryggene. Det kan komme godt med, da bagasjeromsplassen ikke er all verden, og direkte knuslete om man sammenligner med mer folkelige alternativer som Volkswagen Touran. At BMW velger å skjule bagasjerommet med en hard plate, er underlig. Tradisjonelle rullegardiner, slik som i Mercedesen, er adskillig mer praktiske de gangene de må fjernes.

I utgangspunktet er begge disse bilene forhjulsdrevne, men våre påkostede modeller har gudskjelov drift på alle fire hjul. Det gir økt trygghet på glatte dager, og en god del mer kjøredynamikk resten av dagene. Understellet på BMW-en fremhever bilens sportslige kvaliteter og ivaretar merkets klassiske gener. B-klasse er – som i mange andre biler fra Mercedes – bedre enn konkurrenten på komfort.

BMW 2 får toppkarakter for et godt og ryddig førermiljø.
BMW 2 får toppkarakter for et godt og ryddig førermiljø.
Motormessig leverer begge bilene bra. BMWs diesel er et klart sterkere, men noe mer ukultiverte alternativ til Mercedesens bensinmotor.

Begge bilene kommer med sikkerhetsutstyr som skal hindre deg i å kjøre inn i ting. Mercedesen har dette som standard, mens for BMW er det enda et kryss i ekstrautstyrslisten. B-klassen slår også konkurrenten på utsikten. Hvordan BMWs ingeniører har klart å konstruere en så dårlig sikt fremover, er i beste fall underlig. Det lille vinduet bak a-stolpen hjelper heller ikke stort.

Mercedes B har marginalt større bagasjerom en BMW 2, men får trekk for at baksetet ikke er tredelt.
Mercedes B har marginalt større bagasjerom en BMW 2, men får trekk for at baksetet ikke er tredelt.
BMW 2 har et baksete som kan legges ned i tre separate deler, men stiv bagasjeromsskjuler er upraktisk.
BMW 2 har et baksete som kan legges ned i tre separate deler, men stiv bagasjeromsskjuler er upraktisk.
Med en pris som på våre testbiler, snevres kjøpergruppen inn. Man eliminerer bort barnefamilier og sitter igjen med den velhavende pensjonist som vil sitte høyt og samtidig ha en praktisk bil som ikke er for stor.

Oppsummert kjenner man B-klassens alder tynge. Den mer moderne BMW-en fremstår som et bedre valg, spesielt om du ikke helgarderer på ekstrautstyr.

Alt i alt kan man likevel si at man får langt mer flerbruksbil for pengene fra andre merker. Og både Mercedes og BMW lager mange biler som er bedre enn disse to.

Se video fra testen av Mercedes B og BMW 2 Active Tourer:

Flerbruksbil-duellen: BMW vs. Mercedes
Dn har testen to konkurerende flerbruksbiler. Mercedes A-klasse og BMW Active Tourer. - Og vinneren er?
03:49
Publisert:
 

Les også:

Hard kamp om luksussuv-kunder  

Her er Teslas rekkeviddeangst-dödare

Dette er bruktbilene som ikke svikter  

Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.