Sjelden har betegnelsen ansiktsløft vært mer treffende enn for den nye Ford Focus. Utvendig er det nemlig et nytt ansikt som møter deg, med den snasne grillen Ford ser ut til å ha tyvlånt fra Aston Martin.
At Ford kommer med nyhetene sine på denne tiden av året, er ikke vanskelig å forstå. Alt er lagt til rette for å takle de kjipeste og kaldeste morgener på våre breddegrader. Med varme i rumpe, rygg og hender kan man i Ford Focus varme seg et minutt før varmetrådene i frontruten har gjort isskrapen overflødig. Hvorfor ikke flere bilprodusenter velger å ha varmetråder i frontruten fremstår som en gåte.
En slik detalj kan være tungen på vektskålen i en bilklasse som aldri har vært bedre eller mer populær. Volkswagen har i 40 år satt standarden for kompaktbiler, blant annet med Golf-klassen. Den er også nær enerådende på norske salgsstatistikker. Muligens kan de nye konkurrentene utfordre Golf bedre enn før. Forrige høst kom en ny generasjon kompaktbil fra Peugeot på markedet, og nå på nyåret oppdaterer Ford altså sin kandidat – en oppdatering som nesten føles som en ny generasjon.
Focus må nok dette året finne seg i å havne litt i skyggen av storebror Mondeo, som endelig har kommet i ny generasjon. Men den innehar mange av de samme kvalitetene som storebror, og det er positivt.
De viktigste endringene er gjort innvendig, der Ford har lagt traurig 90-tallsdesign bak seg og endelig kommet seg nærmere sin samtid. Et lite hav av knapper er redusert til en langt mer oversiktlig midtkonsoll, med en trykkfølsom skjerm og et brukergrensesnitt som er forbedret mange hakk.
Også under panseret har Ford gjort en bra jobb. Dieselversjonen i vår testbil har mistet en desiliter i volum, men selv halvannen liter duger helt greit. Bensinmotorene til Ford er likevel et langt mer spennende valg, der du også kan spare noen tusenlapper i innkjøp. Vår dieselmodell har et akseptabelt oppgitt forbruk på 0,38 liter på milen, en innsparing på omkring ti prosent fra forrige modell, tross fem flere hestekrefter.
Styringen på bilen virker lettere enn før. Likevel er den av det presise og kvikke slaget, og gjør Focus ikke bare lettkjørt, men også relativt lettlivet i en klasse som har mer til formål å transportere enn å underholde. Understellet er relativt stramt satt opp uten at det blir plagsomt. Kjøreegenskapene er fremdeles Ford Focus’ sterkeste kort.
Med denne oppgraderingen knapper Focus inn Golfs forsprang og blander seg inn i tetstriden i kompaktklassen.
Å velge Ford Focus betinger ikke lenger at du setter kjøreegenskaper foran alle andre kvaliteter når bilvalget skal tas. Interiøret er blitt såpass mye bedre at den er lettere å velge nå enn før.
Det er ikke lenge siden dem av oss som har prøvesittet bestselgeren Volkswagen Golf ikke kunne fatte og begripe hvordan noen endte opp med noe annet. Blant annet fordi den kompakte kvaliteten bak rattet var lange steg foran de fleste konkurrentene. Valget er ikke like soleklart lenger.
At Focus koster mindre enn bestselgeren taler heller ikke mot, for selv om kjøreegenskapene kanskje ikke er like fremtredende som før, er den totale pakken blitt langt mer interessant.
Les også:
Her er fjorårets sikreste biler
Aldri har det blitt solgt flere av disse
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.