Jevnt og trutt har stasjonsvognene tapt markedsandeler til trendy kompaktbiler, stadig rimeligere premiumbiler og ikke minst suv-er.
På midten av 2000-tallet var mer enn hver tredje nye bil i Norge en stasjonsvogn, mens det hittil i år knapt har vært hver fjerde.
At det har gått slik, er ikke underlig. For i denne klassen har utviklingen nesten stått stille. Ford Mondeo og Volkswagen Passat konkurrerte lenge om å selge best, men i år har de nådd bunnen i salg. Passat, som så sent som i 2007 var Norges mest solgte bil, er ikke på mer enn 14. plass i år. Ford Mondeo, som gikk forbi konkurrenten Passat og endte som den nest mest populære bilen i 2008, ligger på en 44. plass i år.
I 2015 bør to helt ferske utgaver hjelpe disse modellene opp på statistikken igjen. Kundene som har gått til suv eller har snobbet oppover til BMW og Audi skal hentes tilbake med langt mer premiumutstyr, større plass og mer firehjulsdrift.
Les også: Familiebilene som skal ta suvene
Uavgjort på bagasjeplass
Mondeoen er hele ti centimeter lengre enn Passat, som faktisk har krympet litt fra forrige generasjon. Passatens nye plattform sørger for kortere overheng foran, noe som forklarer mye av lengdeforskjellen. For plassen foran er svært bra i begge to.
Også baksetene fungerer svært godt som familiefraktere. Det er kanskje det viktigste skillet mellom bilene i dette såkalte D-segmentet, og de litt mindre bilene i klassen under som Focus og Golf.
Passaten har klart best benplass bak, og den har også det lengste bagasjerommet.
Mondeo tar igjen størrelsesmessig ved å ha bedre innvendig bredde, bagasjeplassen fremstår ganske lik på de to modellene.
Like på interiør
Det har alltid vært lett å finne godfølelsen bak rattet i Passat. Slik er det fremdeles, bilen har gode seter og ryddig interiør. For første gang er Ford i nærheten av å matche Passaten. Førermiljøet hos Ford har gjort et kvantesprang – det er ikke lenger slik at 80-tallet ringer for å få tilbake sitt grafiske uttrykk.
Likevel oppleves Volkswagen Passat en klasse over Ford Mondeo rent kvalitetsmessig.
Under panseret har begge testbilene nær sagt bransjestandarden: toliters dieselmotorer på 150 hestekrefter. Passaten er litt lettere, og med et høyere dreiemoment ender den ikke bare opp som den raskeste bilen, men også som den mest drivstoffgjerrige av de to konkurrentene.
Sterk på veien
Begge bilene har automatisk dobbeltklutsgirkasse. Der har folkevognen et bitte lite overtak på konkurrenten.
Ute på veien viser Mondeo sin styrke med en mer presis veifølelse.
Tross noe mer å drasse på, er den bedre på veien. Passaten er ikke langt etter, men Mondeo kjører best av de to. I tillegg er den overraskende godt støyisolert.
Basert på førsteinntrykket vil Passat være valget, men dette utlignes straks man kommer seg ut på veien, for der faller Mondeo best i smak.
Billigst best
Når bilen skal selges, er nok Passaten et bedre kort på hånden i bruktmarkedet.
Likevel er det ikke til å komme ifra at Mondeo fremstår som mer bil for pengene når prisen ligger omtrent ti prosent under en tilsvarende utstyrt Passat. Aldri har det vært jevnere i denne klassen, og aldri har bilene vært bedre rustet til å tukte andre bilklasser.
Poengsummen er lik, men Mondeo vinner vår test med knappest mulig margin. Den føles litt billigere enn Passat. Men den er enda billigere.
Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.