Lexus kom med kompaktbilen CT 200h i 2011. Denne modellen sørget alene for en vekst for Lexus på 166 prosent det året, selv om det sier mer om hva de andre modellene solgte. Siden den gang har salget falt jevnt og trutt for hvert år, og hittil i år har den større modellen IS overtatt som den mestselgende modellen fra merket.

I påvente av en ny potensiell bestselger i kompaktsuven NX, bøter Lexus på dette med å gi minstemann et ansikt som samsvarer med de større søsknene, og spesielt i vår F Sport-versjon er bilen ganske så tøff utseendemessig.

Prisene har gått ned med omkring 25.000 kroner, eller utstyrsnivået har økt tilsvarende. Vår testbil bikker 400.000 kroner, da kommer man også ganske langt ned på prislisten hos konkurrentene BMW og Audi.

F-sport-versjonen er ganske tøff i trynet med denne grillen.
F-sport-versjonen er ganske tøff i trynet med denne grillen.

CT 200h er som h-en antyder selvsagt en hybridbil. Det betyr samme type drivlinje som den simplere Prius fra Toyota. En samlet effekt på 136 hestekrefter fra bensin- og elmotor sørger for fremdriften på en sømløs, men ikke spesielt underholdende måte. Likevel har ingeniørene jobbet godt med teknikken, og avstanden mellom motorens turtall og bilens faktiske hastighet, har blitt adskillig bedre enn før. Det medfører en mindre masete karakter når du vil gi på litt, og det er en klar forbedring.

Endringene innvendig er ikke så omfattende.
Endringene innvendig er ikke så omfattende.
 

Fra man strekker ut høyrefoten er responstiden likevel ennå for lang. Spesielt med tanke på hvilke konkurrenter Lexus har sett seg ut. Dette er nemlig tyskerne ganske så gode på. Lexusen matcher heller ikke styrefølelsen til disse, den mangler noe på tilbakemeldinger og lekenheten er fraværende.

Til gjengjeld er det vanskelig å toppe følelsen denne bilen gir av komfort og pålitelighet. Når støyen og kvalitetsfølelsen i kupeen i tillegg har forbedret seg flere hakk, er kanskje kompaktbilen fra Lexus den bilen som byr på mest luksusfølelse i klassen.

Grunnen til at Lexus har valgt den hybride drivlinjen er selvsagt at de mener dette er det mest effektive oppsettet man får i en bil. Utslippet oppgis nå fra 82 gram, men det er før du jåler opp med brede dekk og store felger, så vår testbil har et oppgitt utslipp på 94 gram, noe som er bra, men konvensjonelle konkurrenter er ikke er langt unna lenger. Lexusens fordel kontra konkurrentenes dieselmodeller er det nesten totale fravær av lokale utslipp.

Bagasjeplassen er ikke all verden, men baksetene kan legges ned.
Bagasjeplassen er ikke all verden, men baksetene kan legges ned.

Batteriene, som hjelper til å oppnå slike tall, ligger plassert under bagasjerommet, noe som gjør at dette er en av de store hemskoene i denne bilen. Det er begrenset med plass, og bagasjerommet er ganske grunt.

Muligens har ikke det så mye å si for den typiske kundegruppen som kanskje verken trenger særlig bakseteplass eller bagasjeplass. Batteriene sørger også for at bilen langt fra er den letteste i klassen, dermed gjør den null til 100 km/t på drøye ti sekunder. Tilsvarende tall for konkurrentene finner man øverst i disses respektive prislister.

Om du vil ha en kvikk og sportslig kompaktbil, så finnes det mange bedre alternativer. Folk flest kan antakelig leve fint med en Lexus uten dette savnet, da får man til gjengjeld massive mengder pålitelighet, komfort og relativt billig bilhold. Det gjelder i og for seg i alle klassene der Lexus er representert.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.