”Årets peneste bil” kalte vi F-Type i takløs versjon da den debuterte i fjor sommer. Nå har F-Type fått tak, og det har ikke gjort bilen mindre attraktiv.

Les testen av F-Type Roadster: Årets peneste bil

Rent utseendemessig er denne bilen en fryd for øyet, bakenden er enda lekrere enn når designerne også må ta hensyn til å få plass til et tak i bagasjerommet.

Og selv om roadsteren er stiv nok til å hevde seg godt som sportsbil, er det mange som mener ekte sportsbiler skal ha tak.

At bagasjeplassen også bedres betraktelig, er for en praktisk bonus å regne.

Testbilen heter F-Type S, det betyr en V6-motor på 380 hestekrefter. Og akkurat som for den takløse broren, leverer den en vellyd som går utenpå det meste på fire hjul, kanskje bare slått av den enda sterkere versjonen med V8-motor.

Ute på veien føles bilen sofistikert og elegant, med godt potensial til å være bøllete. Det merker man i det startknappen trykkes inn og snerret fra motoren trenger inn i kupéen.

Den åttetrinns automatgirkassen leverer et særs velavstemt kompromiss mellom sport og komfort på den måten at den ikke blir så masete som enkelte girkasser kan bli, spesielt i sportsmodus.

Trykk inn knappen for å åpne eksosen litt ekstra, og du glemmer helt å tenke på om girkassen er masete eller ikke. En øredøvende lyd man ikke kan tro kommer fra ”kun” seks sylindere gjør seg gjeldende, her er det bare å gasse på. At Jaguar er på sportsbil-sporet er det ingen tvil om. At første forsøk etter E-type er såpass vellykket, gjør definitivt bilen fortjent til navnet sitt.

Veiholdningen er velbalansert, og alt virker særs godt sammenskrudd og tight. Akkurat som man kan forvente av en bil til halvannen million kroner. Dette er et inntrykk som fester seg ytterligere etter å ha fått noen runder rundt banen i Rudskogen i Rakkestad.

RASK. F-Type viste seg som en habil baneracer på Rudskogen.
RASK. F-Type viste seg som en habil baneracer på Rudskogen. (Foto: Embret Sæter)

Motoren er potent, og girkassen er alltid på hugget, selv i automatmodus. En styring som sørger for at nesen ubesværlig peker dit du vil, gjør at eventuelle rare sporvalg helt og holdent faller tilbake på den som sitter bak rattet.

 Det er sjelden bilprodusentene kan varte opp med slike godbiter som Jaguar F-Type. Her har de fått kombinert et lekkert utseende med heftige kjøreegenskaper og et velbalansert og glimrende chassis.

For de som mener Porsche 911 blir litt kjedelig, og vil skille seg ut, blir F-type ganske sikkert et sjeldnere skue på norske veier. Den har en egen aura rundt seg, som Porsche ikke kan matche. Elegansen er mer fremtredende, selv om den også byr på en lekenhet som man for kun kort tid siden ikke kunne finne i en Jaguar.

 


(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.