For godt til å være sant? En mellomklasse-Mercedes som bruker 0,21 liter på milen, tross oppunder 300 hestekrefter, høres ut til å passe i denne kategorien.
C350e er ikke den eneste ladbare hybriden fra Mercedes, men den første som har sjanse til å bli en suksess. Det finnes allerede en S-klasse for de velbemidlede, og selv om tallet på bakluken gjør at denne bilen fremstår som dyr, er den langt billigere enn hva 350 skulle tilsi. En halv million kroner er billig for så mye effekt.
Under panseret sitter det en kombinasjon av en bensinmotor og en elektrisk motor koblet til en batteripakke som driver bakhjulene via en syvtrinns automatgirkasse.
LES OGSÅ: - Når du får nei, nei og nei - da er det lett å miste motet
Samlet sett gir det spesifikasjoner som virkelig imponerer: Samlede ytelser på 279 hestekrefter og 600 newtonmeter som gir en null til 100-akselerasjon på drøye seks sekunder og en toppfart på nesten 250 km/t – kombinert med et meget beskjedent CO2-utslipp på under 50 gram og et forbruk oppgitt til 0,21 liter på milen. Så var det sannhetsgehalten igjen da.
Akselerasjon og toppfart har vi ikke målt, men det virker troverdig, for dette er en svært kjapp bil, med overraskende kraftmengder på lur under et dekke av å være en miljøbil.
For akkurat det at det skal være en miljøbil, gjør at det går mer sport i å kjøre miljøvennlig, enn det gjør i å kjøre sportslig. Mercedes har egentlig gjort det litt vanskelig for oss, for i menyene er det et vell av forskjellige kjøreprogrammer som kan velges. «Eco», «Comfort», «Sport», «Sport+» og «Individual», for ikke å glemme «Hybrid», «E-mode», «E-save» og «Charge».
Velger du «Hybrid» og «Eco», er du langt på vei mot målet om lavest mulig forbruk. Da kjører bilen elektrisk så lenge den klarer, og bak rattet sitter man med en S-klasse-følelse i nær total stillhet og flyter gjennom bytrafikken. Dessverre er denne stunden skuffende kort. Mercedes hevder bilen skal klare tre mil på batteriet; vi klarte mellom 16 og 20 kilometer etter å ha fulladet bilen. Etter det fungerer bilen som en vanlig hybrid, det betyr at den veksler mellom elektrisk og bensin. Samtidig stiger forbrukstallene fortvilende fort. Etter knappe fem mil er forbruket oppe i 0,39 liter på milen, og etter den dobbelte distansen er det oppe i halvliteren.
Dette betyr med andre ord at for å få de hyggelige forbrukstallene som bilen lokker med, må man helst ha kort vei til jobb og lade bilen ved enhver stikkontakt langs veien. Som miljøbil skuffer den med for kort el-rekkevidde. Bensinmotoren blir fort tørst når den alene skal drasse rundt på de ekstra 250 kiloene bilen veier.
De fleste andre kjente skavanker som ladbare hybrider ofte sliter med, har Mercedes greid å finne en kur mot. Bilen kommer med luftfjæring som standard, noe som begrenser mye av ulempen den ekstra vekten fører med seg. Batteriet ligger under bagasjerommet, men spiser ikke nevneverdig med plass, så dette er en bil man faktisk kan ta med seg familien på tur i.
At oppgitte forbrukstall i beste fall er noe misvisende, er det ikke stort å gjøre med, men ettersom de styrer avgiftene på bilen, er det ikke til å unngå at dette er en bil som på mange måter fremstår som et gunstig kjøp.
Ønsker du en bil med rikelig med krefter og mulighet for å kjøre korte strekninger uten eksosutslipp, fremstår C-klassen som et komfortabelt og godt alternativ, godt subsidiert av staten.
Men du redder ikke miljøet med denne bilen.
Visste du at du kan lese dagens papirutgave av DN her?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.