I budsjettet for neste år har regjeringen etter press fra Venstre og KrF økt vektfradraget for ladbare hybrider slik at enkelte modeller nærmer seg, eller rent faktisk blir avgiftsfrie. Volvo har en stund hatt en ladbar hybrid i sitt modellspekter, men fordi den har i overkant mange hestekrefter, har den med en pris fra 600.000 kroner blitt for dyr for å bli noen storselger her i landet. For å bøte på dette, og muligens i praksis vise noen absurde effekter av de norske bilavgiftene, har Volvo bygget en ny versjon av bilen eksklusivt for det norske markedet. Paradoksalt nok betyr «eksklusivt for det norske markedet» at den er en svakere versjon.
Den nye «norske» ladbare hybriden heter D5, men her er det lett å rote seg bort i Volvos modellbetegnelser. Den har i realiteten en D4-motor, altså 163 dieselhestekrefter, mens den opprinnelige hybriden som heter D6, har en D5-motor på 215 hestekrefter. Den elektriske motoren er den samme, med en effekt på 68 hestekrefter som driver bakhjulene. Denne kombinasjonen gir ikke bare miljøfordeler i form av et oppgitt utslipp på fattige 48 gram, men også i praksis firehjulsdrift. En funksjon som kan fremtvinges ved å trykke inn en dertil egnet knapp.
På Volvos prislister sparer den nye versjon omkring 44.000 kroner i avgifter i forhold til den mer effektsterke modellen, selv om de begge har det samme oppgitte forbruk og utslipp.
Gladnyheten akkurat nå er at Volvo velger å sponse potensielle bilkjøpere med hele effektavgiften for bilen, som dermed ligger på rundt en halv million kroner.
Nå ble ikke avgiftsforliket slik Volvo hadde håpet på, så effektavgiften neste år forblir som i år, men likevel blir avgiftspresset mellom 30.000 og 40.000 kroner mindre på både denne modellen og den sterkeste varianten.
Heldigvis har ikke Volvo strupet motoren slik at det blir kjedelig. Akkurat som på storbror har også denne en knapp merket «Power», og et trykk på den, så har man alle krefter tilgjengelig. Det rykker nervøst til i bilen, og den er klar til dyst.
Og angsten for at dette skulle være en sparebøsse på sparebluss, kan vi heldigvis avkrefte. Med et marginalt mindre dreiemoment enn originalen, er også dette en av de kvikkeste V60-ene Volvo lager. Tar man i betraktning en langt mer spiselig pris, bidrar det til at denne bilen er hakket mer attraktiv enn den opprinnelige modellen. Du føler fremdeles at det er en svært potent bil du ratter, selv om den samtidig er en bil som du setter deg inn bak rattet med god samvittighet. Batteriet skal i teorien kunne frakte deg som elbil i opptil fem mil, noe som i praksis ikke er lett å få til, men en det er fullt mulig å kjøre helelektrisk i bykjernen i Norges største by. Ettersom man strengt tatt ikke trenger det, er det lett å glemme å sette bilen til lading, likevel kan du lade batteriene ved å tvinge bilen til å spare strøm, som du senere kan bruke.
Når prisen nå er omkring det samme som for den billigste dieselversjonen med firehjulsdrift, er bilens akilleshæl, som for den sterkeste versjonen, bagasjerommet i V60 i standard-versjon er heller ingen plassmester, så når batteriene spiser mer enn en fjerdedel av bagasjeromsvolumet, er det vanskelig å klassifisere V60 Plug in som en fullverdig familiebil. Plassen er ikke vesentlig mye større enn i to av de kommende ladbare bilene på markedet, Audi A3 og VW Golf.
I motsetning til de nevnte konkurrentene som blir avgiftsfrie, vil Volvo-en også etter neste års budsjett belastes med nesten 40.000 kroner i avgifter. Inntil videre betaler Volvo det meste av dette, men uavhengig av det, fremstår denne bilen som et langt gunstigere kjøp enn den originale ladbare bilen. Åtte tideler raskere til norsk maksfart er ikke verdt 100.000 kroner mer.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.