Bilmerket Mini appellerer til en rekke forskjellige følelser. Med suv-modellene Countryman og Paceman tiltrekkes de med ønske om en liten, sporty, høyreist bil. Enda mer alternative er de som har falt for ultranisjemodellene Coupé og Roadster. Biler som virkelig lever opp til navnet Mini.
Med Clubman skal Mini også konsentrere seg om praktiske biler.
Selvsagt er det en risikabel flørting med verdier som i prinsippet er diametralt forskjellige fra hva som er selve kjerneverdien for Mini; kjøreegenskaper i gokart-klassen.
Først kom en femdørsversjon av den tradisjonelle Mini, og nå kommer også en ny generasjon av stasjonsvognen Clubman. Forgjengeren var i overkant upraktisk med sine to og en halv-dører-arkitektur, i tillegg til de to baklukedørene. Den fridde fremdeles mer til spesielt interesserte enn til de som var på jakt etter det rent praktiske. Nå er dør-mangfoldet økt til seks, altså to dører på hver side, som alle andre stasjonsvogner. Heldigvis har Mini valgt å beholde de to sidehengslede bakdørene, som til tross for noe begrenset sikt, også sørger for å beholde det noe sjarmerende, særere trekket ved Mini.
Vel. Allerede da to ekstra sidedører ble satt på ifjor, beviste Mini at det var mulig å beholde kjøreegenskapene. Og Clubman bekrefter langt på vei det samme inntrykket. Vår Cooper S-versjon veier riktignok 140 kilo mer enn tilsvarende motoriserte «vanlige» femdørs-Mini. Da taper den tre tideler opp til 100 km/t, men ellers er den overraskende kjørevillig og veldig typisk Mini å kjøre. Det betyr i praksis at smilet sitter løst, og enhver tur i bilen blir en glede. På plussiden kommer også at den er mer komfortabel enn sine mindre søsken, ettersom akselavstanden er lengre, og dempingen noe mindre kontant. Samtidig er den ikke like komfortabel som den burde være for å danke ut mer hverdagslige biler som Volkswagen Golf eller Audi A3. Men det er kanskje like greit, for hadde Clubman ikke vært artig å kjøre, kunne de like godt forkastet hele ideen. Clubman leverer færre, men mer fokuserte tilbakemeldinger enn de mindre Mini-ene, og blir derfor et langt bedre valg som en gokart for hverdagslig bruk enn de mindre bilene.
Clubman er merkbart lengre og bredere enn noen annen Mini. De 10 centimeterne ekstra akselavstand, samt bredden, sørger for bedre plass i baksetet. En totallengde som er 27 centimeter lenger enn den «vanlige» Mini gir et bagasjerom som rent objektivt sett ikke er knøttlite lenger. 360 liter er nesten på samme nivå som en Golf, og langt større enn Golf GTE, den ladbare hybriden som skal bli den mest solgte Golfen i 2016.
Det er ikke bare utvendig at Clubman er blitt mer som andre biler. Innvendig har de skrellet vekk noen av særhetene, som at vindusbetjeningen nå sitter på døren, som hos alle andre biler, og ikke under radioen, som Mini tidligere sverget til. Den store midtstilte, runde skjermen som tidligere huset speedometeret, er behold, og viser som i andre biler nå radiokanaler, kjøreprogrammer og alt annet som du kan la deg underholde av i Mini.
Som et slags kompromiss, er Mini Clubman den beste Minien noensinne. Den er svært underholdende å kjøre, mye av sjarmen er beholdt, samtidig som den ikke er så knøttende liten som alle de andre modellene fra merket.
Se DNtv: KOmfortmester i suv-klassen
Les også:
Så mye koster suven fra Jaguar
– Ikke farlig å hurtiglade Teslaer
Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.