Audis designere har gjort sine kolleger i markedsavdelingen en bjørnetjeneste. 90 prosent av delene på femte generasjon Audi A4 er nye. Men det er tilsynelatende de resterende ti prosentene som er synlig utenfra.
Selvsagt har A4 fått det nyeste innen lysteknologi både foran og bak, for akkurat der har Audi en stolthet med navn som matrix, led, laser og xenon, og jeg vet ikke hva. Det er også en av få ledetråder som utenpå røper hvilken generasjon du betrakter.
Egentlig er det litt synd, for her virker det som Audi har vært flinke til å innhente forspranget som konkurrentene har fått til den aldrende modellen som har stått i bilbutikkene siden den ble lansert i 2007. Mellomklassen har aldri vært bedre enn den er nå, men av de tre tyske storhetene, har Audis aldrende A4 vært den som har hengt litt etter. At det ikke er mulig å se utenpå, gjør markedsføringsjobben noe vanskeligere.
Det er nok derfor vi nå ser at det stort sett er innvendige endringer Audi konsentrerer seg om i reklamen. Og det har de god grunn til. Bilen kommer med ekstrautstyret «Virtual cockpit», kjent fra sportsbilen TT og nye Q7. Som alt annet utstyr i denne klassen, kommer det selvsagt ikke gratis og må kombineres med det største navigasjonssystemet.
I vår beskjedent utstyrte testbil var dette erstattet av et smartphone-grensesnitt, som i praksis betyr Apple Carplay. Den integrerer Iphone med bilens mediesystem, og gjør at du kan klare deg uten dyrt navigasjons- og musikkutstyr. Ikke like elegant, men ganske funksjonelt.
Audi har med den nye A4 valgt å komme med to utstyrsnivåer, vanlig og sport. I praksis innebærer sportsbetegnelsen en rekke utvendig jåleeffekter i krom, samt sportsseter i delskinn for mellom 20.000 og 30.000 kroner.
Vår testbil har tradisjonelt sett den helt riktige drivlinjekombinasjonen for denne typen bil. En 190 hestekrefter sterk dieselmotor i kombinasjon med firehjulsdrift og S-tronic-girkasse skal det mer til å gjøre uaktuell enn jukseskandaler og det som fremstår som tomme trusler om kjøreforbud.
Motoren er velkjent i Volkswagen-porteføljen, og til tross for at nære slektninger er avslørt som juksemakere, fungerer den godt i nye A4. Bilen har vokst litt i både bredde og lengde, men likevel er vekten redusert med opptil 120 kilo. Slanking er en av de store trendene i bilverdenen akkurat nå, og det gir seg også utslag i oppgitt forbruk og dermed pris. 116 gram er best for dieseldrevne automatgirede firehjulstrekkere i denne klassen, og hadde vært utenkelig for kun kort tid siden, med eller uten jukseprogramvare. Bilen føles sportslig og har en super veiholdning takket være Audis gode firehjulsdriftsystem.
At Audi likevel velger å ikke rope høyere at de nå er tilbake med et aktuelt alternativ, er nesten litt trist, samtidig som man skulle tro det er planlagt at de vil gå stille i dørene etter høstens turbulente avsløringer. Misforstå meg rett; nye A4 har alt som trengs for å hevde seg i dette segmentet, men er det nødvendig å pakke det inn så innmari kjedelig?
Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.