Bilprodusentene må finne kompromisser mellom lekker design og praktiske egenskaper. Et stort bagasjerom bør i seg selv ikke være et problem, men det går som oftest ut over utseendet. Flerbruksbilene er en bilklasse som bærer synlig preg av dette.
Det ideelle er selvsagt om designere og ingeniører er på talefot når de lager en bil. Her ser det ut til at Honda har gjort et bra arbeid. Hverken designere eller ingeniører har svelget kameler, til tross for at Honda Civic stasjonsvogn trolig har plass til en liten karavane.
Med 624 liter i bagasjerommet frakter bilen mer enn for eksempel Volkswagen Passat, og det er ikke mange literne opp til plassmester Skoda Superb, som ihvertfall er én bilklasse større enn Civic. Bagasjerommet i seg selv er stort. I tillegg er det et betydelig rom også under gulvet. Honda viderefører også sine smarte seteløsninger der bakseteputen kan vippes opp. Alt dette gjør Civic til en praktisk og anvendelig bil. Det eneste vi savner, er en bakseterygg som kan deles i tre.
Bak rattet rettledes Honda-sjåførene med teskje. Muligens har dette med merkets popularitet i USA å gjøre. Først gir bilen beskjed om at man må tråkke inn clutchen og trykke på startknappen. Deretter får man beskjed om å sette på seg setebeltet.
Det todelte instrumentpanelet ser ganske kult ut, men den øverste delen har en tendens til å gi gjenskinn i frontruten når det er mørkt. Den typen headup display er vi ikke så glade i. Ellers henger også Honda med når det kommer til systemer som skal hindre nærkontakt med andre i trafikken. Blindsone-, frontkollisjons- og filskiftevarsler er selvsagt på plass. De gangene vi fikk det til å virke, likte vi godt den automatiske fjernlysstyringen. I den mest omfattende pakken får man også med et aktivt system som kan bremse for deg.
Bensinversjonen gir en ganske middelmådig følelse i kombinasjon med femtrinns automatgir, men dieselmodellen med manuell girkasse overrasker stort. Den nye 1,6-liters dieselmotoren sprudler av krefter, og oppleves som adskillig sprekere enn de 120 hestekreftene skulle tilsi. Enkelte av konkurrentene har sterkere motorer, men denne glitrer også når det gjelder reelt drivstofforbruk.
Et adaptive støtdempersystem, justert med en knapp i midtkonsollen, skal gi gode kjøreegenskaper og behagelig komfort. Valgene står mellom komfort, normal og dynamisk. Skal vi være ærlige, er det vanskelig å merke særlig forskjell på de ulike valgene. Kjørekomforten er svært bra uansett, og demperne tilgir mye etterslep på norske veibudsjetter. Styring og girskift bidrar også til en trivelig kjøreopplevelse.
Civic hører fortsatt hjemme i kompaktbilklassen, en bilklasse der det har kommet en lang rekke svært gode alternativer bare de siste årene. Volkswagen Golf er oppgradert, og Toyotas ferske Auris stasjonsvogn med hybriddrift selger godt.
Skoda Octavia er nok fremdeles den beste og billigste bilen i klassen, men den kan ikke hamle opp med Honda på kombinasjonen utseende og innvendig plass. Civic har også en svært god og effektiv dieselmotor som burde hjelpe modellen ut på norske veier.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.