Mazda tok i 2012 regelrett helt av i Norge da de lanserte kompaktsuven CX-5. Dermed er det ikke rart at det er med mye spenning Mazda nå lanserer lillebror CX-3. Storebroren CX-5 er blitt en «Norgesbil», og DN utropte den allerede i mai 2012 til årets beste bilkjøp det året.
CX-3 har mange av de samme kvalitetene som storebror. Det er en svært velutstyrt suv til en rimelig pris. Det er heller ikke så mange konkurrenter som tilbyr den gylne kombinasjonen automat og firehjulsdrift, både i kombinasjon med diesel- og bensinmotor. Begge prises i topputstyrt versjon til like over 300.000 kroner. Det er mye bil for pengene.
Den eneste svakheten jeg finner med CX-3 er at bakseteplass og bagasjeplass ikke er all verden. Men for dem som trenger det, er CX-5 fremdeles et glimrende alternativ. Innenfor sitt segment av småsuver, gjør likevel ikke CX-3 seg bort i forhold til konkurrentene. Opplevelsen bak rattet når det kommer til interiørkvalitet, går ihvertfall utenpå de fleste andre småsuver.
En annen ting som virkelig imponerer er alt det utstyret man får for pengene her. Både komfort og sikkerhet ivaretas av radarer, laser og kameraer. Ganske imponerende at dette allerede er tilgjengelig på en bil i denne klassen. Og det er heller ikke så mye å si på prisen for en topputstyrt bil. Kun 31.000 kroner legges til innstegsprisen, og da får du utstyr som for kun kort tid siden kun var å finne på de ypperste modellene fra luksusmerkene. Og der må du sikkert gjøre tigangeren på pris før det samme utstyret er på plass.
På veien er Mazda forutsigbare, og legger seg i den sportslige enden av kjøregledeskalaen. Selv om man selvsagt kunne ønske seg mer krefter, har bilen en veiholdning som man kjenner igjen fra andre modeller fra Mazda. Det er lite krengning, og dempingen er satt opp slik at denne bilen er adskillig bedre på sportslig kjøring enn på veier der vaskebrettene kommer tett. Kjører du der, forplanter ristingen seg i hele karosseriet.
Styringen er presis til denne typen bil å være, så svingete veier på fin asfalt er ganske artig også i denne bilen. Firehjulsdriften har den arvet etter storebror, og det fungerer helt fint på norske veier, selv om vi ikke fikk satt bilen på noen store prøver. Bakkeklaring på 15,5 centimeter er ikke spesielt høyt, men bør kunne gjøre vinterkjøring relativt uproblematisk.
Vår testbil har den sterkeste bensinmotoren på 150 hestekrefter, som ikke føles like sprek som den høres ut, uten at jeg blir direkte skuffet av den grunn. Klarer du deg uten firehjulsdrift og automatgir, sparer du ikke bare 65.000 kroner, men du får en raskere bil til tross for at 30 hestekrefter forsvinner.
Det fine med Mazda, er også at du ikke trenger å være flau overfor noen om du skulle kjøpe den. Bilentusiaster vil ikke lenger rynke på nesen fordi du har en Mazda stående i innkjørselen. For dem som kun innimellom har behov for baksetet, har ikke jeg sett noe bedre kjøp enn dette. Husk også at de fleste Mazda-eiere er fornøyd med bilen sin, det lover godt for også denne modellen.
Se også:
- Betale 240 kroner? Da kjører jeg heller vanlig bil
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.