Hvis førsteinntrykket er det viktigste ved et bilkjøp, så lover den nye modellen Kadjar godt for Renault. Du skjønner med en gang du får nøkkelen i hånden at Renault her er på rett vei. En av få ting jeg erindrer etter senere års kjøring av Renault-modeller er et tynt nøkkel-plastkort som fungerer som nøkkel. Kadjar-nøkkelen er et langt mer elegant nøkkelkort av mer solid kvalitet. Og det er første tegn på Renaults tilbakekomst.
Det er lenge siden Renault hadde noe interessant å vise frem om man ser bort fra småbiler, være seg elektriske eller konvensjonelle. Ser man på salgstallene, er Renault for nordmenn flest noe man heller kjøper på Vinmonopolet enn i bilforretningen.
Likevel er det bedring i sikte. Etter at elbilen Zoe ble tilpasset det norske strømnettet, har bilmerkets salg økt med over 75 prosent. Med suv-en Kadjar får Renault et ben til å støtte seg på. Suv eller crossovere er definitivt i tiden, og som etter all sannsynlighet vil dette bedre salgstallene betraktelig. Kadjar braser rett inn i det hurtigst voksende bilsegment i Europa. Og for den som frykter at Renault her har kokt sammen noe fransk suppe på egen hånd, kan jeg berolige med at bilen er bygget på samme plattform som den enorme salgssuksessen Nissan Qashqai.
Det underliggende er identisk, mens det man ser og tar på, har Renault laget selv. Heldigvis har Renault lagt tiden med ultrastygge setetrekk og de lyseste interiører bak seg, og gått inn i nåtiden med mørkere farger. I Kadjar bikker det nesten over til den mørke siden, men du blir ihvertfall ikke flau av å invitere folk til å sitte på med deg. Plastpreget er selvsagt tilstede i denne prisklassen, men interiøret i seg selv fremstår som solid. På fransk manér er betjeningen av lydanlegget plassert i en egen seksjon gjemt bak rattet, som sikkert fungerer supert etter at du blir vant til det, men i prinsippet er helt håpløst for ikke så si trafikkfarlig å lære seg.
Felles med Qashqai har den trygge og gode kjøreegenskaper med presis styring og god komfort. Motorpaletten er også identisk, med små, effektive motorer på 1,2 eller 1,5 liter, samt testbilens 1,6-liter store dieselmotor på 130 hestekrefter. Som slektningen fra Nissan er også denne bilen stort sett tiltenkt folk som lever godt med trekk på forhjulene. Derfor er eneste alternativ for å få den som en «ekte» suv, den sterkeste motoren som sitter i vår testbil. Kombinasjonen er fin, og fungerer ypperlig i en bil som dette. Mange av konkurrentene finnes riktignok med automatgir, men den manuelle girkassen i testbilen fungerer tilfredsstillende. Firehjulsdriftsystemet er av den enklere sorten, det betyr i prinsippet forhjulsdreven, men den kan låses med drift på alle fire i lave hastigheter. For de fleste burde det fungere bra.
Renault har som seg hør og bør for et fransk bilmerke, gitt bilen et sprekere utvendig design, uten at det preges av særheter av noe som helst slag. Utenpå er bilen ikke bare åtte centimeter lenger enn slektningen, men også høyere og bredere. Det gir også en romsligere kupe, for ikke å snakke om et bagasjerom som er 42 liter mer rommelig enn Qashqai. Det er omkring ti prosent mer, og akkurat nok til at bilen blir hakket mer praktisk i daglig bruk, spesielt om bilen skal brukes som familiebil. Bagasjeromsgulvet kan stilles i ulike nivåer, noe som gjør innlasting og stapping lettere.
Med Nissan Qashqai hadde Renault et godt utgangspunkt å bygge videre på. Dette har de heldigvis ikke greid å kåle bort, så Kadjar fremstår som en vellykket crossover, til og med hakket bedre enn salgssuksessen fra Nissan. Det kan komme godt med for et bilmerke som inntil nå har vaklet på ett ben.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.