Audi Q7 har levd i skyggenes dal i mange år, som den største og mest usympatiske luksus-suv-en av dem alle. Segmentet med de største suv-ene er ekstremt modelldrevet, der alle skal ha det siste nye. Det er snart ti år siden Q7 var aktuell i så måte.
Noe av teknikken bak viste Audi oss i sportsbilen TT, men våpenet er fullbrakt i den nye generasjonen Q7. Audi satser på teknologisk krigføring. Aldri har kampropet «Vorsprung durch technik» runget med større selvtillit over kamparenaen. For nye Q7 er en teknologisk triumf, men som all annen høyteknologisk krigføring er kampen om suv-tronen også en kostbar affære. Mer om det senere.
Q7 er blitt mindre enn den var, den er til tross for en lengde på over fem meter, kortet inn med noen centimeter. Viktigere er det at bilen er slanket betydelig. Så mye som 325 kilo skal i de mest ekstreme tilfellene ha blitt slanket bort, slik at bilen med treliters dieselmotor nå veies inn på akkurat under to tonn.
Det har gjort sitt til at bilen føles langt nettere enn før. I svinger krymper bilen og skjuler på mesterlig vis at dette er en høyreist gigant med god plass til syv samt bagasje. Lettkjørt og håndterlig, kraftfull og solid, er ord som kan brukes.
Utseendemessig har bilen blitt mer anonym, og når den ikke står ved siden av søskenmodeller, så kan man feilta den for mindre søsken.
Det er innvendig bilen har tatt kvantespranget mot fremtiden. For det første er det så stillegående som det er mulig å få det inne i kupeen. Mest revolusjonerende er likevel teknikken man finner nedover i ekstrautstyrslisten, og hvordan de ulike tingene snakker med hverandre. For eksempel snakker den adaptive cruisekontrollen både med skiltgjennkjenningsmodulen og tilpasser seg skiltene med fartsgrenser. Samtidig snakker den med navigasjonen, og tilpasser farten etter hvordan veien foran deg er. Selv om farten er satt til 80 km/t, bremser bilen ned når den kommer til krappe svinger, eller inn mot rundkjøringer. Dette er et første, gigantisk steg mot smarte og selvkjørende biler. Det meste av styringen beholder du selv, men med slike systemer øker også sikkerheten betydelig. Ikke nok med at bilen tilpasser seg fartsgrensen, men om du skulle overstige den, blinker det hissig i skiltet i displayet som viser hva fartsgrensen faktisk er. Tipper det vil irritere prototypiske Audi-eiere, men det kan kanskje ha en oppdragende effekt for de verste audiotene bak rattet. Bilen selv kan dermed bedre det noe frynsete ryktet folk som kjører Audi har.
Som i TT har Q7 den nye «virtual cockpit» som endrer informasjonen føreren kan lese bak rattet på elegant vis. Med navigasjonssystemet med kart fra Google Earth, er det lett å la seg blende av denne teknologien. Rett og slett fantastisk bra fungerte dette under vår testkjøring med bilen.
Motormessig er det ikke mye å utsette. Audi sverger til V6-motorer i Q7, noe som er lett å forstå etter å ha prøvd dem. Dieselmotoren på 272 hestekrefter passer fint til denne bilen, men de 100.000 kronene du sparer på å vente til den samme motoren kommer med 211 hestekrefter i Norge, er antagelig verdt å ta med seg. Det vil glede mer å bruke disse pengene på den fyldige ekstrautstyrslisten, og tro meg, selv med sekssifrede beløp, kommer man ikke langt ned i utstyrslisten til denne bilen. Teknologisk krigføring er som sagt dyrt.
En annen fiffig ting Q7 kommer med er tilhenger-rygge-assistent. Den beregner tilhengerens vinkel og styrer denne etter hvor du vil ha tilhengeren på skjermen i midtkonsollen. Med litt trening kan dermed en potensielt svært pinlig situasjon unngås.
De store suv-ene får en ny vår og har klart å kvitte seg med miljøverstingstempelet med alle de nye modellene på trappene, der de fleste også kommer som ladbare hybrider. Selv med råsterk dieselmotor slipper denne bilen ut kun 153 gram per kilometer. Hvem hadde trodd det for ti år siden? Audi tar en klar ledelse på teknologien, men skal du ha alt det kuleste utstyret, koster det selvsagt masse penger.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.