Høyrefoten er blytung, og jo hurtigere den treffer gulvet, jo mer vanvittig er følelsen. Vi starter på asfalten ved et jorde på Hellerudsletta, og braser inn på grusen så småsteinen spruter. Øynene trykkes bakover i hodet, og man føler umiddelbart at man får glattet ut rynkene i ansiktet. Herrejemini så rask denne bilen er!
Teslas offisielle tall sier 3,4 sekunder, men det kan mistenkes at man når 100 km/t enda raskere, ihvertfall om forholdene er mer optimale enn passelig kjip norsk bløtværsvinter like utenfor Oslo i februar.
Uansett så er dette tall som Porsche 911 Turbo og Ferrari 458 Italia tangerer. Men ingen av dem har plass til seks ekstra passasjerer og et anselig lass med bagasje både foran og bak.
Når Tesla gir Model S firehjulsdrift, er det ikke noen pinglete versjon som lanseres. En stor elektrisk motor bak, og en litt mindre foran, sørger for noe som tilsvarer omkring 700 hestekrefter i en normal bil, og det avstedkommer hysteriske utrop inne i kupeen når gasspedalen tangerer bilgulvet.
Beklager til dere som har en Tesla fra før. Når vi prøver akselerasjonen på en Model S 85 i samme løype som P85D, virker den til sammenligning både dvask, treig og ordinær, til tross for at heller ikke den er noen tregost.
Når alle fire hjul får den massive kraften fra de elektriske motorene, gir det en fremdrift og et grep som ikke ligner noe annet undertegnede noen gang har sittet bak rattet i.
For umiddelbar respons og vanvittige ytelser er ikke alt. Firehjulsdriften der kreftene kan styres til hvert enkelt hjul, sørger for en dynamikk som utligner noe av de 2,2 tonnene den fem meter lange bilen veier.
På ujevnt underlag understyrer den først, men firehjulsdriften henter fronten inn igjen, og sammen med et antispinnsystem på høygir, gir det en uproblematisk og trygg følelse.
Også baksetene er forbedret betraktelig fra første forsøk. Synd ikke denne forbedringen kan oppdateres via nettet, slik andre forbedringer kan gi eksisterende kunder glede.
Det kan derimot autopilot-funksjonaliteten som etterhvert kommer. Foreløpig er den begrenset til adaptiv cruisekontroll, men i løpet av kort tid kommer også parkeringsassistent, bremseassistent og kollisjonsvarsling – slik mange andre biler har i dag.
DNs testtur ble i det hele tatt en tur som bar preg av mye rykk og napp-kjøring. Rekkevidden ved normal kjøring er oppgitt til 48 mil, men regn med at mye strøm går med til den henførende og vanvittige akselerasjonen som er en rus du stadig vekk vil ha mer av.
Inntil videre fås denne rusen med myndighetenes velsignelse på blå resept.
Se video fra testen av Tesla Model S P85D:
Les også:
Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.