Den norske Volkswagen-importøren har neste år et mål om å selge hele 8000 elektriske Golf. Det vil ikke bare gjøre den til den mest populære elbilen, men den vil også passere sin konvensjonelle slektning i salgstall.
DN skrev tirsdag at 13.000 hadde meldt sin interesse for prøvekjøring av bilen, og skal målene nås, må mange av dem kjøpe bilen etterpå. Etter DNs prøvekjøring av bilen, er heller ikke vi i tvil om at E-Golf er den beste kompakte elbilen til omkring 250.000 kroner.
Når bilen tilsynelatende har en rekkevidde som de fleste andre elbiler, og har kjøreegenskaper som minner mye om den vanlige Golf-modellen, er det ikke rart at et bra utseende også teller positivt inn når folk først går for å utnytte avgiftsbortfall, gratis-bom og -parkering samt kollektivfeltkjøring. Vi opplevde uten spesielt gjerrig kjøring, at 15–16 mil var innen god rekkevidde – og hadde vi måttet, kunne vi nok fått mer ut av bilen.
Man kan selvsagt mene at elektrisk Golf ikke er et spesielt spennende valg, men nå er det neppe spenning elbilkjøperne er på jakt etter. Både utvendig og innvendig er den ryddig og ordentlig.
Utstyrsnivået på den eneste modellen som finnes, er ganske imponerende. Ikke bare er det meste av sikkerhetsutstyr på plass, som nødbremsfunksjon, men også ledlys og navigasjon – samt genialt utstyr som adaptiv cruisekontroll, som gjør det nær sagt unødvendig å bruke føttene under bilkjøring.
Skulle man likevel ønske å benytte seg av føttene, har bilen også hentet inn den elektroniske differensialbremsen som finnes og gjør en formidabel jobb i Golf GTI. Systemet luker bort tendensene til understyring, som ofte kan ødelegge noe av moroa i momentsterke biler som den elektriske Golfen er.
Dreiemomentet på 270 newtonmeter gir et svært solid drag fra null, og forhjulene kan slite litt med å finne feste de første meterne.
Med det meste av vekten lavt plassert, merker man ikke så godt at den veier mer enn 250 kilo mer enn en sammenlignbar dieselmotorisert Golf. Gjennom svinger sørger Golfens utmerkede understell for at det hele går uforskammet behersket og ordentlig for seg.
Bilprodusentene har valgt litt forskjellige tilnærminger til det som på elbilspråket heter regenerering. Det betyr at du lader batteriene ved motorbrems av forskjellig karakter. Mens BMWs by-elbil har hard motorbrems straks man slipper opp gasspedalen, gjør Volkswagen dette til et valg som sjåføren selv må ta. Fire ulike grader av regenerering kan velges via den tradisjonelle girspaken. Ettersom Golfen er tenkt som mer allsidig, er valgmuligheter smart.
Det er tydelig at Volkswagen ikke lar seg styre av hastverk og lettvinte løsninger når de først kommer med elbiler. Til tross for at bilen er bygget på samme plattform som en vanlig Golf, har man ikke kompromisset på hverken bagasjeplass eller noe annet.
Når Golf er den beste kompaktbilen, er det ikke direkte overraskende at E-Golf er den beste el-kompaktbilen. Forskjellen ligger mer i hva du skal bruke bilen til, og hvor langt du skal kjøre. Så lenge myndighetene ikke ødelegger moroa, spår vi E-Golfen til topps i Norge neste år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.