En ny motor og endelig en automatkasse som holder mål, sørger for at 2014-modellen av Volvos gamle traver V70 fortsatt er aktuell.

SIKKERT VALG. Et rykte som sikker, traust, romslig, komfortabel og pålitelig har gjort V70 til den perfekte familiebilen for mange. Begge foto: Embret Sæter
SIKKERT VALG. Et rykte som sikker, traust, romslig, komfortabel og pålitelig har gjort V70 til den perfekte familiebilen for mange. Begge foto: Embret Sæter
Dagens V70 er tredje ­generasjon av herregårdsvognen, ­som debuterte så langt tilbake som i 2007. Et rykte som sikker, traust, romslig, komfortabel og pålitelig har gjort V70 til den perfekte familiebilen for mange. Syv år på markedet tilsier i bilverdenen som regel avtalefestet tvangspensjon, og at nye og yngre generasjoner overtar. Men Volvo er ikke bare ­konservativ utenpå, den haster ikke uforsvarlig avgårde når det gjelder modellbytter heller.

Spesielt innovativ og sportslig har V70 aldri vært. Oppdateringene på vår testbil forandrer ikke på det, men de er viktige for at V70 henger med i tiden. På mange vis er den nye diesel­motoren en revolusjon som det svenske bilmerket i årene som kommer helt sikkert kan utnytte.

For den nye drivlinjen fungerer svært bra. For det første blir bilen nøysom. Under halvliteren på milen er svært bra, størrelsen og Volvos ­tidligere automatkasses drikk­feldighet tatt i betraktning. Det gir seg selvsagt utslag i en ­hyggeligere pris på det norske markedet. Automatgirkasser er populært i dette segmentet, men Volvos tidligere versjoner sørget alltid for å ødelegge alle utslipps­tall. Nå bidrar ikke den nye åttetrinnsautomaten med mer enn seks gram økt CO²-utslipp. Den nye D4-motoren står heller ikke effektmessig tilbake for den gamle femsylindrede D5-motoren.

Sjekk her: Bør du leie eller eie bilen din?

Der D5 nå har 215 hestekrefter, 440 newtonmeter dreiemoment og et utslipp på hele 164 gram per kilometer med den gamle sekstrinnsautomaten, har vår testbil 181 hestekrefter, 400 newtonmeter dreiemoment og et snilt utslipp på 119 gram kilometeren. Prisfordelen på 75.000 kroner kommer som en bonus i tillegg til langt lavere dieselutgifter. Det vil komme godt med når selgeren prakker på deg alt mulig tullete utstyr for at du ifølge ham, skal kunne bli kvitt bilen den dagen du vil ha en ny.

ELEGANSE. Girspaken, som er mer ergonomisk og elegant enn i tidligere V70-utgaver, viser Volvos litt mer sportslige ambisjoner.
ELEGANSE. Girspaken, som er mer ergonomisk og elegant enn i tidligere V70-utgaver, viser Volvos litt mer sportslige ambisjoner. (Foto: Embret Sæter)
Den nye automatgirkassen sørger sammen med motoren for at V70-en er relativt lett på foten, ihvertfall i denne vektklassen. Null til 100 går unna på en tid en GTI-bil ikke ville skjemmes over for kun få år siden. Men akkurat denne øvelsen er neppe dagligdags hos den gjengse Volvo-sjåfør. Derfor er det vel så viktig at bilen også er svært kapabel og kvikk i forbikjøringer. Behagelige girskifter kombinert med tilstrekkelige mengder med krefter gjør at familiefedre ikke trenger å bortforklare at det står en etter utseendet å dømme, kjedelig Volvo i innkjørselen.

Neste generasjon V70 kommer neppe før kalenderen viser andre halvdel av 2016. Men som et første steg på veien mot noe nytt lover denne modellen godt. Interiøret er elegant, men knappemengden er noe utdatert og ikke minst overveldende. Det blir det nok slutt på skal vi dømme fra neste generasjon XC90 som kommer til høsten med sin Tesla-inspirerte skjerm. De litt mer sportslige ambisjonene ses også på girspaken som er mer ergonomisk og elegant enn før.

Volvo-kunder oppgir sikkerhet som kanskje viktigste kriterium for sitt bilvalg, og der kan man ikke si noe på V70. Mye utstyr er tilgjengelig, og kjøreegenskapene er så forutsigbare som de kan bli. Det er trygt og velbegrunnet og bilen gjør ikke mye sprell. Akkurat som det skal være, men en langt bedre motor hever bilen flere hakk.

Les også: En X til begjær (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.