Estepona, Spania: – Prepare to take right ...
– Take to the right now!
– Hva? Vi skal da ikke av her, rope-spør jeg og svinger likevel av motorveien mot rikingstedet Porto Banus for en meningsløs avkjøring etterfulgt av en høyst nødvendig tilbakekjøring.
Volvo er på rett vei med V90, men navigasjonen som du må betale 6900 kroner for kan du få gratis av meg.
Mulig det er et snev av overdreven selvtillit i kombinasjon med det spanske veinettet som spiller den svenske kunstige intelligensen ett puss, for ellers er den nye stasjonsvognen til Volvo virkelig en drøm av en familiebil.
Bagasjerommet er riktignok mindre enn på forgjengeren V70, men likevel stort nok til å få med det meste av skisko, engelske settere og annet pikkpakk en normal norsk småbarnsfamilie måtte finne på å ta med seg.
For setene er førsteklasses, både i bak- og forsetet. Ingen når Volvo til knehasene når det gjelder setekomfort. Straks du setter deg inn i den velutstyrte Inscription-utgaven, kjenner du at her har Volvo truffet blink. Markedets beste seter er en ting, men start bilen via glassknappen i midtkonsollen, og skjermen vekkes til live.
Akkurat som i XC90 styres det meste via den stående skjermen. I tillegg hviler øynene behagelig på instrumentpanelet bak rattet, som i den moderne tidsalder selvsagt er elektronisk og tilpasser seg dine ønsker.
Det hele er rett og slett ekstremt lekkert. Volvo topper funksjonene som man finner i konkurrerende tyskere med en elegant helhet som oser kvalitet og lyse, luftige skandinaviske sommere og gjør deg harmonisk bak rattet.
Og apropos Skandinavia er Volvo i en særstilling på det norske markedet. Ingen andre bilmerker kan du betale en million kroner for uten at du oppfattes som en klyse. Nå gjelder det ikke bare den litt ekstravagante suven XC90, men også de nye søsknene: herregårdsvognen V90 og sedanen S90.
Les også: Skal bli Volvos viktigste modell allerede i år
Aldri før har Volvo truffet så blink når det gjelder begrepet «herregårdsvogn». Volvo har lenge sirklet rundt de tyske prestisjemerkene og ønsket å konkurrere med dem, men har ikke klart det helt. Med V90 klarer de nå å komme seg helt på høyde med tyskerne, og i enkelte tilfeller også forbi dem.
Tilbake bak et deilig skinnratt med masse knapper passerer farten 120 km/t og vi kobler inn Pilot Assist, Volvos funksjon for selvkjøring, som nå virker opp i motorveihastighet. Det presiseres stadig vekk fra sikkerhetsselskapet Volvo at hendene må være på rattet, men du kjenner idet det grønne rattet vises i displayet at bilen selv har tatt kontrollen.
Litt skuffende er det at funksjonen faller inn og ut litt etter eget forgodtbefinnende, og at vi selv må gripe inn før vi møter grillen på en lastebil. Bilprodusentene sier selvkjøring er like rundt hjørnet, men ingen av bilene jeg har prøvd med dette får meg til å slappe spesielt av.
Volvo kommer med en rekke motorer. DN prøvde både en bensinmotor på 320 hestekrefter og en dieselmotor på 235 hestekrefter, uten å bli spesielt klokere på hva som er det smarteste valget.
Bensinmotoren blir fremdeles slik skattlagt at den blir en parentes i norske salgsstatistikker, men om man skal la seg skremme av dieselhysteriet som den norske hovedstaden opplever, er det dette som passer best for bilen. Bor du på landet, kan dieselmotoren sterkt anbefales, ikke bare fordi den fungerer godt, men også fordi du sparer nesten 200.000 kroner.
I verste fall kan du vente til den ladbare hybriden kommer til neste år, da premieres du med over 400 hestekrefter og en saftig avgiftsrabatt.
Alt i alt er jeg ikke i tvil om at V90 kommer til å bli en suksess. En rekke trofaste Volvo-eiere vil garantert elske den, i tillegg ser jeg ikke bort fra at bilkunder som tidligere har sverget til tyske bilmerker vil kunne finne noe de liker i denne bilen. Luksusfølelsen er på plass, i tillegg til et sprekt utseende, riktige motoriseringer og trygge, men samtidig fine kjøreegenskaper.
At Volvo nå også tar seg betalt omtrent som tyske konkurrenter får tilskrives at de herved opptas i det gode selskap av premiummerker. V90 greier fremdeles å beholde en jordnær utstråling, noe som kan være salgsutløsende for mange.
Bli med DNs biljournalist inn i Volvos nye stasjonsvogn:
Video fra avdukingen i Stockholm i februar i år.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.