Dubrovnik, Kroatia: Cabrioleter er de store taperne i det norske bilsalget for tiden. Innenfor subkategorien cabrioleter med ståltak i budsjettklassen, er Peugeot innovatører og foregangsmenn. Nå kommer den nye 308 CC.

Helt siden 306 cabriolet ble designet av Pininfarina på tidlig nittitall har Peugeot hatt hell med toppløsdesignet sitt. 308 CC har ny design, og spesielt bakfra er den ganske så tøff. Den nedre delen minner til forveksling om noe italienske sportsbilprodusenter kunne kommet opp med. Den store Peugeotgrillen kan kanskje bli litt brautende, men designen på 308 CC fungerer fint.

Nakkevarmer
Modellen er ikke banebrytende, men en videreutvikling av utgående 307 CC, med noen interessante tekniske nyvinninger.

 

Taket forsvinner på 20 sekunder, og kan opereres i hastigheter opp til 12 km/t. Når taket først er av, er nyheten Airwave et must på en gjennomsnittlig norsk vår- eller høstdag. Systemet består av dyser i forsetene som blåser varm luft i nakken på fører og passasjer, og utvider med det den norske cabrioletsesongen med noen måneder. Prisen for dette ekstrautstyret er 7500 kroner. Det er det verd.

Les også: Nakenstunt for toppløs-bil

En tilsvarende løsning finnes også på den dyrere Mercedes SLK, der den går under navnet airscarf.

Typisk cruiser
Er du på jakt etter en sportsbil uten tak, bør du kikke andre steder enn i Peugeot-butikken. 308 CC er nemlig langt unna å være en sportsbil. Vår testbil hadde den sterkeste dieselmotoren med 136 hestekrefter. Kombinert med automatgir blir det en behagelig pakke, men bilens cruiser-egenskaper er langt mer fremtredende enn de sportslige.

 

Kjøremessig er det ikke stort å utsette på 308 CC. Bilen er godt stivet opp, og mangelen på tak merkes ikke nevneverdig i understellet. Et lavt tyngdepunkt fører til at bilen sitter godt på veien, og kjøreegenskapene fremstår som forutsigbare og trygge, nesten på grensen til kjedelige.

Både óg
Fordelen med bilens ståltak er åpenbart at man har noe som kan karakteriseres som en helårsbil, altså en coupe og cabriolet i samme bil.

Støynivået med taket nede er overraskende behagelig. Noe man ikke kan si om plassen til beina i baksetet. Her er det trangt. Men på korte turer er det mulig å sitte der, selv om heller ikke takhøyden er noe å skryte av. Bagasjerommet er på 226 liter, men med taket oppe vokser det til 403 liter. Selv om den nye modellen har vokst i alle retninger, egner bilen seg på langtur altså best for to personer uten for mye bagasje.

I så måte er 308 CC både en praktisk og upraktisk bil.

Konkurrentene
Innstegsmodellen med en bensinmotor på 120 hestekrefter starter på 342.900 kroner. Plusser man på nødvendig utstyr som nevnte airwave, xenon, navigasjon, skinnseter og metallic lakk ender man fort med en prislapp rundt 400.000 kroner.

Renault Megane CC er en god del billigere, men kan ikke sammenlignes når det gjelder kjøreegenskaper, praktiske løsninger og opplevd kvalitet. Da stiller Volkswagen Eos og Ford Focus CC bedre rustet.

Mange mener cabriolet er ensbetydende med stofftak, og gir du slipp på ståltaket er to aktuelle konkurrenter Audi A3 cabriolet og BMW 1-serie. Spesielt Audien taper på utseendet, men til gjengjeld får du i disse to kjøreegenskaper i toppklasse. Skulle det være slik at plass ikke har noen betydning kan det å downsize til lillebror 207 CC være aktuelt. Personlig ville jeg kuttet ut alt det praktiske, og heller gått for sportsbilen Mazda MX-5. Men da må altså barna holde seg hjemme.

Cabrioletsalget er ikke spesielt stort i Norge, i fjor ble det solgt drøye 1000 cabrioleter i Norge, en nedgang på 17,4 prosent fra året før. Hittil i år har fallet fra fjoråret vært på nesten 50 prosent. Så spørs det om den nye modellen hjelper på salget, eller om Peugeot nok en gang må returnere biler.

Konklusjon:Peugeot 308 CC er en praktisk cabriolet som ikke skiller seg nevneverdig ut på noen områder.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.