Madrid, Spania: Etter at den først kom i 2007, har Qashqai – sammen med statens generøse elbilpolitikk og elbilen Leaf – holdt Nissan høyt oppe på norske salgsstatistikker. Nesten 23.000 biler er solgt i Norge, senest ifjor havnet over 2600 nye Qashqaier på norske hender.
Den tøffe suv-looken, kombinert med økonomi som en Golf, viste seg å være en suksessformel. Lite tyder på at dette avtar når Nissan nå lanserer en ny generasjon av bilen som skapte sin egen genre.
En bil som det i utgangspunktet er vanskelig å finne feil ved, har nemlig blitt enda bedre.
Den har blitt større både i lengde og bredde, samt fått utstyr som man hverken er vant til å finne i klassen eller hos en Nissan. Parkeringsassistenter og avansert sikkerhetsutstyr er tilgjengelig. Bilen er litt dyrere enn før, men fremdeles holder det å bla opp 270.000-280.000 kroner for en modell du ikke trenger å skjemmes for.
For det får du en velkjørende, komfortabel bil der du sitter høyt og får med deg det du trenger takket være praktiske løsninger og greit med plass. Bagasjeplassen er 20 liter større enn før, så spesielt stor er bilen fremdeles ikke.
Et forbedret hjuloppheng sørger for god komfort og en fin kjørefølelse, også på røffere veier. I tillegg er støynivået bra, og vibrasjoner så å si fraværende. Styringen imponerer med presis respons, i hvert fall til crossover å være. Skulle du ønske syv seter, kommer ikke denne generasjonen Qashqai med det. Storfamilier må heller se til storebror X-Trail, som kommer til sommeren.
Qashqai har definitivt fått et mer moderne design – den fremstår sammenlignet med forgjengeren virkelig som en kjekkas. Det er ingen tvil om at Nissan har tatt oppgaven med å erstatte en bestselger alvorlig.
Dieselmotoren på 110 hestekrefter fungerer helt greit, og imponerer med et utslipp under 100 gram på kilometeren.
Skulle man ønske automatgir, er det kun tilgjengelig som såkalt Xtronic sammen med den sterkere 1,6-liters dieselmotoren. Denne fungerer bedre enn de fleste andre trinnløse girkassene vi har prøvd, men samtidig gjør prisøkningen sitt til at Qashqai i denne kombinasjonen ikke blir like gunstig.
Som før kan Qashqai leveres med firehjulsdrift. Trekk på alle fire koster 35.000 kroner mer enn tohjulsdrift, og er kun tilgjengelig med dieselmotoren på 130 hestekrefter.
Andre generasjon Qashqai er ikke like innovativ som da den kom, men kvaliteten er mye bedre, og man får en langt mer premium følelse i det forbedrede interiøret. Med populariteten til forgjengeren tatt i betraktning, er det liten tvil om at Nissans storselger har kommet for å bli på norske veier.
Bør du leie eller eie bilen din? Prøv DNs kalkulator(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.