At vi ikke trenger den, betyr ikke at den er uønsket, for vakre biler er det alltid plass til.

Cabrioletutgaven gjør nemlig ikke skam på sin opprinnelse, Audis peneste modell, den lekre coupéen A5.

Cabrioletdrømmen
Mange drømmer om å kjøre takløst. Rent personlig er det ikke fritt for at jeg er blitt misunnelig på de som kan lette på taket når sola stikker fram. Men når jeg innimellom får kjørt en cabriolet, er det ikke slik at jeg nødvendigvis ønsker en slik bil selv lenger.

 

På varme dager er det mer behagelig å la seg kjøle ned av bilens klimaanlegg enn å få solsteken midt i topplokket. I verste fall medfører det hele kun et rødt, oppsvulmet ansikt og et stort forbruk av Aloe Vera.

Om det ikke er irriterende nok å stekes i varmen til solbrentheten tvinger taket på igjen, er det en ytterst støyende aktivitet å kjøre bil uten tak. I tunneller er det nesten ulidelig. Takk til Audi, for et stereoanlegg av en viss størrelse.

Det beste er taket
Det ironiske med A5 cabriolet er at noe av det beste med den er taket. Det er så godt isolerert og det blir så stille og deilig inne i kupeen, at du nesten foretrekker å kjøre med taket på, selv i godvær. Noe som sikkert bidrar til fraværende støy er testbilens akustikktak til 3780 kroner. Det er det definitivt verd. Om det isolerer kulde like godt som lyd, blir A5 cab en helårsbil så god som noen.

Taket fjernes på 15 sekunder og det tar to sekunder mer å få det på plass igjen. Manøveren kan gjøres i fart, faktisk helt opp til 50 km/t.

Fin plass
 

Audi A5 cabriolet er en fireseter, og det er faktisk fint mulig å kjøre denne bilen med flere enn én passasjer. Bakseteplassen er i grunnen ganske bra. Som en av få cabrioleter vi har testet trenger man faktisk ikke å ty til benamputasjon for å trives i baksetet.

Bagasjeplassen med taket nede er på 320 liter, det er 30 liter mindre enn i en Golf. Med taket på øker volumet til 380 liter. Det er ikke så ille, men det er litt kronglete å laste bilen, og den største kofferten må bli igjen hjemme. Tross sine begrensninger er mange av konkurrentene som har foldbart ståltak adskillig mindre praktiske enn Audien på dette området.

 

En litt artig feature er sikkerhetsbelte-assistenten som byr frem sikkerhetsbeltet når du starter motoren.

Imponerende motor
Nok en gang imponerer den nye TFSI-motoren fra Audi. Toliteren er sterk, og drar allerede fra 1500 omdreininger, faktisk er hele dreiemomentet på 320 Newtonmeter tilgjengelig fra 1500 omdreininger opp til 3900, og det er imponerende. Ved 110 km/t ligger ikke turtallet på mer enn 1400 omdreininger, så motoren høres knapt under vanlig kjøring. Null til 100 km/t går unna på ganske imponerende 8,1 sekunder.

Forbruket er også overraskende lavt. På vår testkjøring brukte bilen under det oppgitte forbruket.

Skulle ikke denne motoren falle i smak, finnes det flere å velge i, men da øker også prisene.

Les mer her: Ny cabriolet fra Audi

Litt mindre imponerende girkasse
 

Motoren er parret sammen med Audis multitronic girkasse. Det fungerer komfortabelt og fint, men kan ikke helt måle seg med dobbeltklutsj-kassene fra samme konsern. Ved igangsetting og "lirke"-kjøring rykker den også litt mer enn ønskelig, og blir dermed litt uberegnelig.

Det trinnløse automatgiret har simulerte utvekslinger, som gjør at du kan gire manuelt fra hendler på rattet, men hurtigheten og den kontante følelsen fra s-tronic-girkassene mangler. Dermed mister bilen noe av sitt sportslige potensiale, noe som til en viss grad veies opp med bedret komfort. Girkassen har en sportsmodus, og selv om den her reagerer raskere, blir det litt rykkete.

Understellskompromiss
A5 har fine kjøreegenskaper, mye takket være et godt stivet understell som heller ikke hindrer god komfort. Testbilen er utstyrt med S-line sportspakke som innebærer blant annet sportsunderstell. Det kan være verd å koste på seg.

Ved litt mer gasspådrag, viser bilen seg fra en sprekere side, og kan by på relativt underholdende kjøring i form av et bra veigrep. Men man må være på hugget, for girkassen reagerer ikke alltid så raskt som ønskelig.

 

Høy pris
Testbilen hadde ekstrautstyr for 109.000 kroner, men det meste av det føles helt nødvendig, så sluttprisen blir ganske høy for A5 cabriolet.

A5 cabriolet overtar for A4 cabriolet, som har vært i salg siden 2002. Det er siden introduksjonen registrert 330 eksemplarer i Norge, og den norske importøren tror på et A5-salg på 50 cabrioleter i 2009.

Liker du A5 men trenger mer bagasjeplass, er A5 Coupé litt større, billigere og fremdeles like vakker. Senere i sommer kommer det også en enda større A5 Sportback.

Konklusjon:Dyr, vakker og komfortabel cabriolet med finfin motor.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.