Den nye Audi A4 har såvidt kommet til landet, og til sommeren kommer også den barskere Allroad-modellen.
- Nye Audi A4 allroad quattro blir en av våre viktigste modeller dette året. Siden Audi A4 allroad quattro kom på markedet i 2009 har modellen fått et svært godt fotfeste hos norske kunder. Over 60 prosent av Audi A4-modellene vi selger, har de siste årene vært Audi A4 allroad quattro, sier Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak i en pressemelding.
Bilen kommer fra samme støpeskje som forrige modell, det betyr høyere bakkeklaring, quattro firehjulsdrift og allroad-design Sammenlignet med en "vanlig" A4 Avant er bakkeklaringen økt med 34 mm. 23 mm kommer fra bilens hjuloppheng og de siste 11 mm fra den større hjuldimensjonen. Nye A4 allroad quattro måler 4,75 meter i lengden, det er tre centimeter lenger enn A4 Avant, men bredden på 1,84 meter er den samme. Høyden er 1,49 meter, seks centimeter høyere enn A4 Avant. Bagasjeromvolumet er det samme som på den vanlige modellen, 505 liter eller 1510 liter med bakseteryggene lagt ned.
Vekten skal være redusert med opptil 90 kilo sammenlignet med forrige generasjon. Bilen kommer standard med quattro firehjulsdrift, men kommer for første gang med understell med demperregulering, blant annet med et offroad-program.
Bilen kommer først med en bensinmotor på 252 hestekrefter og fem TDI-dieselmotorer med effekt fra 150 til 272 hestekrefter. Motorene har blitt noe sterkere enn forgjengeren, da effekten har økt med opptil 27 hestekrefter.CO2-utslippet er redusert med opptil 21 g/km.
Interiøret og mye av førerassistentsystemene i nye Audi A4 allroad quattro er inspirert av storebror Audi Q7, den kan blant annet leveres med Virtual Cockpit, som er et heldigitalt instrumentpanel med ulike visningsmodus, og verdt å koste på seg etter vår mening, selv om man får de fleste tjenester som man har behov for gjennom Apple Car Play eller Google Android Auto som integrerer mobilen med bilen. Mye kommer som ekstrautstyr.
Det som standard følger med bilen er blant annet xenon hovedlys med LED-kjørelys, elektrisk bakluke, bluetooth-forberedelse, Audi drive select, 7" MMI-skjerm, DAB+, mulitfunksjonssportsratt, 17" aluminiumsfelger og nødbremsassistent.
Bilen debuterer på bilutstillingen i Detroit denne uken, mens den kommer til Norge i juni. Prisene er ikke klare, men tidligere erfaringer tyder på at du bør regne med 40.000 kroner mer enn en tilsvarende motorisert firehjulsdreven A4 Avant.
Les DNs test av A4 Avant: Med luen i hånden
Les test av Audi Q7: En teknologisk spydspiss
Les om den nye E-klassen fra Mercedes: Se så lik den nye Mercedesen er sine søsken
Se video fra DNs A4-test:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.