Genève, Sveits: -Vi har ambisjoner om å vokse ytterligere, sier Irene Solstad, som er rykende fersk sjef for Kia Norge.
Debuten som leder for det koreanske merket, kunne vært adskillig verre. Bak henne står en av de mest oppsiktsvekkende bilene her i messehallen i Genève, Kia Sportspace. Bilen er en stasjonsvogn med aggressive og lekre linjer, og selv om bilen her er en konseptbil, sies det at dette er en bil som skal komme i produksjon som Optima stasjonsvogn.
Hittil har Kia kun tatt inn sedanen Optima i ganske beskjedent antall, ettersom dette neppe er en bil som kunne selges stort av i Norge, med stasjonsvognen stiller det seg anderledes.
-Det er ikke den verste starten dette, sier Solstad og sikter til den linjelekre bilen.
Kia solgte ifjor 4400 biler i Norge, noe som var ned fra over 5000 biler året før. Hittil iår er salget opp fra samme periode ifjor, men markedsandelen er ikke mer enn på tre prosent. Salget drives mest av suven Sportage og elbilen Soul. En større stasjonsvogn mangler merket.
-Det er et merke med potensiale for vekst, sier Solstad som mandag tok over etter Jan Pettersen som har ledet Kia Norge de siste seks årene.
Kias vekst startet for alvor i 2010, da markedsandelen doblet seg fra året før. Deretter har det økt jevnt og trutt og nådde toppunktet i 2012 med en markedsandel på 3,6 prosent.
Kia Sportspace er designet av Gregory Guillaume, som er sjefdesigner for Kia i Europa. Inspirasjonen til denne modellen skal ha blitt hentet fra da Guillaume studerte og skulle på skiweekend med sine kamerater. Her er det plass til fire personer og skiutstyret disse måtte trenge.
-Vi ville designe en helt ny type grand tourer, en bil for aktive mennesker som ønsker god plass for helgeturen og lengre kjøreturer, men som ikke ville kompromisse med stil, komfort og sporty utseende, sier Guillaume.
Det er ennå ikke sikkert bilen kommer i produksjon, men hos Kia Norge krysser de fingrene.
- Vi håper å få denne bilen neste år, sier Solstad.
Konseptbilen i Genève har en dieselhybrid drivlinje.
Les også: En sliter får sin avløser
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.