Genève, Sveits: Det er definitivt ikke den sprekeste bilen, eller den mest spennende bilen å se på en bilutstilling. Men den er kanskje en av de viktigste bilene her i Genève. Det er solgt hele 1,9 millioner eksemplarer av Volkswagen Touran siden den ble introdusert i 2003, så det er mang en småbarnsfamilie eller håndverker for den saks skyld som har nytt godt av den praktiske flerbruksbilen fra folkevogn.
Endelig kommer det en helt ny generasjon, og denne gangen mener vi en helt ny generasjon. Bilen er bygget på Volkswagens fleksible plattform MQB, som Golf, Skoda Octavia og Audi A3, og er den første flerbruksbilen som kommer på denne plattformen.
– Vi skal selge 1000 biler på et år, men om vi får den godkjent som varebil, kan dette tallet bli doblet, sier Anita Svanes, informasjonssjef for Volkswagen hos importør Harald A. Møller.
Utseendemessig er den ikke revolusjonerende sett sammenlignet med forgjengeren, for her er det funksjonalitet foran jåleri som gjelder.
Bilen skal ha blitt enda romsligere enn før, og bilen er 13 centimeter lenger enn før. Bagasjerplassen er overveldende, og med fem seter i bruk rommer det hele 743 liter. Tar man vekk baksetene kan du lasse inntil 2000 liter i den relativt beskjedne bilen. Det skal være hele 47 ulike rom man kan legge ting i i bilen, så her kan det være lett å forlegge ting.
Vekten er redusert med inntil 62 kilo, og forbruket skal være presset ned med inntil 20 prosent. Bilen kommer med tre diesel- og tre bensinmotorer med motorstyrker fra 110 til 190 hestekrefter.
En lang rekke sikkerhetssystemer kommer også med den nye modellen. I Norge kommer den med syv seter som standard. Ettersom bilen er bygget på MQB-plattformen, muligggjør det også at den kan komme med firehjulsdrift.
– Vi vet ikke ennå om den gjør det. Man vil sjekke ut interessen rundt dette, før det tas noen avgjørelse, sier Svanes.
Dagens Touran har en startpris på omkring 350.000 kroner. Kanskje ikke den bilnyheten vi gleder oss mest til, men for dem som trenger plass, er det en svært viktig bil.
Bilen kommer på det norske markedet i oktober.
I Genève ga Audi en god pekepinn på hvordan nye A6 blir seende ut:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.