Vi har tidligere omtalt Hyundais nykomling Ioniq som kommer i tre forskjellige versjoner, nå har produsenten sluppet mer informasjon om den modellen som kanskje blir den mest interessante for norske brukere: den elektriske.

Les også: Denne elbilen kommer til høsten

Bilen kommer til Norge senere i år, og har en batteripakke på 28 kWt. Det gir en rekkevidde på opptil 250 kilometer. Motoren yter 120 hestekrefter og har et dreiemoment på 295 newtonmeter. Toppfarten er på 160 km/t.

Til sammenligning har Nissan Leaf med det nye og større 30 kWt batteriet en rekkevidde på 250 kilometer, mens Volkswagen E-Golf oppgir rekkevidden til 190 kilometer.

Første modell ut av de tre fra Hyundai er likevel hybridversjonen som får en firesylindret bensinmotor som sammen med en elmotor yter 141 hestekrefter.

Neste år igjen blir det mulig å koble en versjon av denne bilen til ledningsnettet, da den ladbare hybrid-versjonen kommer. Den kan kjøre i opptil fem mil på batteriet og har et oppgitt utslipp på 34 gram per kilometer.

Bilen debuterer i Geneve i starten av mars, og blir å se på norske veier til høsten.

Les også om Opels elbil: Dette blir Opels nye bestselger i Norge

Se video fra DNs test av Hyundai Tucson:

Hyundai holder deg på veien
Slik virker filskifteassistenten i Hyundai Tucson.
00:44
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.