Genève, Sveits: Skjønt nytt og nytt. Borgward har en lang historie som bilproodusent fra 1924 til de i 1961 gikk konkurs.
Heller ikke Einar Hareide er noen nykommer innen bildesign. Han var sjefdesigner i Saab da 9-5 og 9-3 kom på markedet, og har i en årrekke drevet sitt eget designstudio, Hareide Design. Nå blir han gjennom sitt firma hyret inn som sjefdesigner for Borgward AB.
-Dette er noe jeg har jobbet med i ti år. Da traff jeg Christian Borgward og vi snakket om å gjenopplive merket, sier Einar Hareide til DN.
Fremdeles er det Borgward-familien som eier bilprodusenten, og Christian Borgward er barnebarn av mannen som i 40 år bygget biler under det samme navnet. På topp var mer enn 20.000 arbeidere med på å bygge disse bilene.
Hva slags bil er det dere skal lage?
-Den første bilen blir en suv, sier Hareide.
I messehallen i Genève har Borgward en ganske ubeskjeden stand, i hvert fall med tanke på at de ikke viser noen ny bil. Den fornyede logoen preger standen, og en særdeles vakker Borgward Isabella står stilt ut på et podium.
-Denne blir ikke noen retrobil, det skal være tipptopp moderne, men vi skal bygge på de egenskapene som Borgward sto for, sier Hareide, som også forsikrer om at bilen ikke blir noe som minner om Saab.
-Den tiden er forbi. Nå er det Borgwards historie vi skal bygge videre på. Det er et spennende merke, de bygget biler for alle markeder og var også inne på helikoptere, sier Hareide.
På Borgwards nettsider heter det at merket nok en gang skal sette standarden for mellomklassesegmentet, og være premium tilgjengelig for massene.
En rekke konspirasjonsteorier verserer om hva som skjedde da Borgward gikk under på sekstitallet. Fakta er at alle kreditorer ble betalt og selv da var det en haug med penger igjen. At andre tyske merker sørget for konkursen er av de hotteste teoriene.
Det er ikke billig å starte produksjon av biler, er dette et prosjekt som vil ende i en bil?
-Vi hadde ikke turt å stille her i Genève hvis dette ikke ble noe av. Vi har en rekke samarbeidspartnere som støtter oss, så finansieringen er i orden, sier Hareide til DN.
Suv-modellen skal vises under bilutstillingen i Frankfurt i høst, og den blir ifølge designeren veldig nær opptil en produksjonsmodell. På standen i Sveits forteller en rekke lesebrett plassert rundt omkring om at Borgward kommer med både elektriske biler og ladbare hybrider.
Bilen skal ifølge Hareide komme i produksjon før nyttår, og på markedet deretter.
Til høsten blir det med andre ord duket for et lite stykke norsk bildesign!
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.