Siden Volvo utstyrte V70 med plastskjermer, firehjulsdrift og hevet den noe centimeter, har XC70 vært en svært populær bil. Det samme har Audi Allroad vært for den tyske bilprodusenten. Enda tidligere kom Subaru Outback på markedet. Etterhvert har også Volkswagen og Skoda kastet seg på denne lukurative trenden som gjør at de kan ta seg litt ekstra betalt for sine modeller. Mercedes har ikke hatt noen konkurrerende modell, men nå kommer det altså E-klasse med de samme egenskapene.

- En All-Terrain-modell fra Mercedes-Benz har i lang tid vært etterspurt av både nye og gamle kunder. At den er basert på vår mest avanserte bil noen sinne gjør at vi er ekstra stolte over å kunne vise frem nye E-Klasse All-Terrain. Med kjøreegenskapene til en stasjonsvogn og fremkommeligheten til en SUV er vi sikre på at dette blir en vinner på det norske markedet, sier kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz personbil, Christoffer Nøkleby.

 

E-Klasse All-Terrain har større bakkeklaring og firehjulsdrift som standard, samt et kjøreprogram som kan heve bilen ytterligere 20 mm. De sedvanlige tingene som kraftige hjulbuer og SUV-inspirert grill er selvsagt på plass. E-Klasse All-Terrain er 29 mm høyere enn E-Klasse stasjonsvogn med en bakkeklaring som strekker seg fra 121 til 156 mm.

Bilen har luftfjæring som muliggjør heving for å kjøre utenfor allfarvei i opptil 35 km/t. Totalt kan man velge mellom tre hevingsnivåer fra 0 til 35 mm. Grafikkmessig får man i ALL-Terrain-modus en spesiell indikator i bilens display som viser styrevinkel, bilens høydenivå, hellingsvinkel, gass/bremseposisjon og et kompass.

Interiøret fra E-Klasse videreføres i All-Terrain, med doble digitale skjermer og berøringsknapper på rattet. Bagasjerommet har 40/20/40-splitt og en «cargo»-funksjon som øker lastekapasiteten med 30 liter, til totalt 670 liter. Med baksetet nedslått rommer E-Klasse All-Terrain 1820 liter.

Ved lansering vil All-Terrain være tilgjengelig med den nyutviklede firesylindrede dieselmotoren på 194 hestekrefter som også finnes i E 220 d i kombinasjon med 4MATIC firehjulsdrift. Da gjør bilen null til 100 km/t på åtte sekunder og har et dreiemoment på 400 newtonmeter fra 1600 omdreininger. Forbruket ligger på 0,51 liter på mila.

Om kort tid lanseres også en sekssylindret dieselmotor. Begge modellene kommer med en ni-trinns automatgirkasse.

E-Klasse All-Terrain vises for første gang under bilutstillingen i Paris i slutten av måneden og lanseres våren 2017.

Les også: Saksøker Tesla for manglede hestekrefter

Bilbransjen ber om høyere avgifter dnPlus  (DN+)

Les også om Volvos helt ferske V90 Cross Country: En Volvo for hytteveien

Hør DN-podcast om maktens språk: Er Trump og Brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk? Hvorfor vender folk seg fra ekspertene og heller hører på frisører enn ministre? DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim diskuterer maktens språk med Marte Gerhardsen og Lars-Erik Grønntun.

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Er den fremdeles verdens beste bil?
Vi har kjørt andre generasjon Porsche Panamera.
01:29
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.