Fredag i forrige uke hadde filmen «Birkebeinerne» premiere på norske kinoer, noe arrangørene av skiløpet Birkebeinerrennet vet å benytte seg av.
De neste to ukene skal en reklame for rennet, som populært kalles Birken, rulle og gå i forkant av den historiske filmen om kongesønnen Håkon Håkonsson som fraktes i trygghet på ski over fjellet til Nidaros.
- Det er den historien vi bygger våre arrangementer på. Derfor er det helt naturlig at vi ønsket å ha en liten reklamefilm i forkant, mener daglig leder Jo Gunnar Ellevold i Birken AS.
Han kjenner ikke til at tidligere reklamer for rennet har entret over lerretet på denne måten.
- Det er første gangen vi gjør dette, sier Ellevold.
Færre påmeldte
Fra kinosalen forsøker han å lokke til seg deltakere mellom tolv og 75 år. Tirsdag får Birken-lederen de første oppdaterte påmeldingstallene etter filmpremieren.
Så langt er 9000 deltakere påmeldt til årets Birkebeinerrenn som går av stabelen lørdag 19. mars.
Maks antall deltakere som kan gå er 16.000, og i fjor hadde rundt 13.000 meldt seg på. I overkant av 10.000 turen fullførte turen over fjellet fra Rena til Lillehammer. Ellevold har tro på at like mange vil gå i år.
- Rennet går ikke før om en drøy måned, så hvorvidt det er en nedgang er for tidlig å si. Det er sannsynlig at vi lander omtrent der vi var i fjor, sier han.
Flere renn
Året 2013 står igjen som det foreløpig toppåret for deltagelse i turrenn i Norge. Da hadde Birkebeinerrennet 17.000 deltagere og Holmenkollmarsjen 6700 deltagere.
Birken-lederen avviser at den fallende interessen fører til økonomiske problemer.
- Hvis spørsmålet er om vi er på randen av konkurs, så er vi overhodet ikke det, sier Ellevold.
En påmelding til Birken koster 1200 kroner. For hver tusen som ikke stiller, utgjør det 1,2 millioner i inntekter, forklarer han og utdyper:
- Men det er en del utgifter knyttet til hver enkelt deltaker, både i form av buss, avgifter, lisenser og så videre.
Flyttet løypen
Også Holmenkollmarsjen hadde i år færre deltakere, bekrefter leder Ole Kristian Sørland i Skiforeningen.
- 2300 fullførte rennet i helgen. Det er en nedgang på 1400-1500 fra i fjor, opplyser han.
Frafallet skjedde da Skiforeningen annonserte at rennet ikke skulle gå som planlagt i Nordmarka som følge av dårlige skiforhold. Av samme grunn ble årets 5-mil avlyst.
Les mer: Avlyser 5-mila i Nordmarka etter mildvær
Sørland har foreløpig ikke oversikt over det totale økonomiske tapet som følge av deltakerne som trakk seg etter at løypen ble flyttet.
Han forklarer at deltakeravgiften varierer mellom 750 og 900 kroner.
- Det blir et stort tap. Oversikten har vi ikke helt, men vi valgte å gjøre dette som en service til deltakerne. Vår vurdering er at omdømmetapet er større, sier Sørland.
Naturlige svingninger
At færre melder seg på skirenn, tror Sørland handler om både vær, syklus og innstillingen til dagens unge.
- Av statistikken ser vi at vi øker i aldersgruppen 16 til 30 år, men denne gruppen er mindre lojal. Tiden med at du gjør det samme ti år på rad er nok forbi. Nå er det «been there, done that»: de krysser av på listen og går videre til noe annet, sier han.
Også Ellevold tror frafallet handler om flere faktorer.
Deriblant at dårlige skiforhold i lavlandet fører til at mange føler de ikke får trent nok.
- Det er også naturlige svigninger. Folk prøver kanskje andre ting, og så har det blitt mange flere renn. For ti år siden var vi nesten alene. Når tilbudet øker, blir det færre fordelt på hvert løp, tror Ellevold.
Les også: Her er skisportens vugge
Avlyser 5-mila i Nordmarka etter mildvær
NIH-forskerens eget treningsprogram for julen
Se DNtv:
Klassisk skiteknikk med Erling Jevne:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.