- Det hadde tatt altfor mye energi og hadde ikke løst noen problemer. Vi kunne ikke fulgt den strategien vi ønsket, sier Bjørn Kjos til DN.

- Hadde vi valgt å kjøpe SAS, hadde det satt oss år tilbake i tid.

I sin nye bok «Høyt og lavt» som ble publisert i dag skriver Bjørn Kjos et helt kapittel om spillet om salg av SAS.

I forbindelse med en forestilling i Den Norske Opera våren 2011 traff Bjørn Kjos tilfeldigvis næringsminister Trond Giske.

Regjeringen hadde nettopp skrevet i en stortingsmelding at den ville vurdere å selge seg ut av SAS, og Kjos spurte Giske i en litt fleipete tone om de hadde funnet noen kjøpere.

Giske svarte i samme tone:

- Kan ikke dere kjøpe det, da?

- Dere blir nok ikke rike av den prisen vi ville sette på SAS, fleipet Kjos videre.

Men det skulle ifølge Bjørn Kjos vise seg at det lå noe mer under næringsministerens spøkefulle hint. For så fortsatte han:

- Vi trenger en industriell kjøper. Kunne vi ha funnet en nordisk løsning, ville ikke noe vært bedre.

Les hele saken her: Trond Giske ba Norwegian kjøpe SAS

Les også: - Kjos tenkte nok mer over den muligheten, enn jeg gjorde

- Krever ekstremt mye energi

Dermed gjorde Norwegian en grundig vurdering: Ønsket de virkelig å sikre seg SAS? Etter mye frem og tilbake møtte de både Næringsdepartementet og representanter for eierne i Sverige og Danmark.

Siden styret nå ville utrede muligheten for å kjøpe SAS, måtte Norwegian sette seg ordentlig inn i selskapet og se hva det faktisk hadde av verdier.

Bjørn Kjos´kone Gerd var helt klar på hva hun mente:

- Bjørn, dere må ikke gjøre det. Dere kommer aldri til å greie å hamle opp med fagforeningene, sa hun. Og Bjørn Kjos selv var også svært skeptisk.

Det endte med at Norwegian bestemte seg for å droppe å kjøpe SAS. Det er Bjørn Kjos glad for i dag:

- Jeg husker hvor ekstremt mye energi vi bruke på ledernivå da vi kjøpte FlyNordic, sier Kjos, som også skriver et helt kapittel om dette oppkjøpet i boken sin.

- Når to så ulike filosofier skal forenes, er det en tøff oppgave.

Les også:

Vil ha billigere ladbare hybrider

- Handler om å få være med på klientmøter med de viktigste klientene

Må dekke PR-byrås cognac og redbull

Se DNTV: Triksene for en smertefri sikkerhetskontroll

Triksene for en smertefri sikkerhetskontroll
I fjor var foredragsholder og forfatter Cecilie Thunem-Saanum på Oslo Lufthavn 180 ganger.
02:24
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.