Med et annonsemarked i forandring, der stadig flere aktører bruker blogger som markedsføringskanal, er det kamp om de mest populære bloggerne. DN skrev lørdag at det i dag er et tyvetall bloggere i Norge som har millioninntekter, og nykommeren United Bloggers (UB) fortalte at deres bloggere aldri har tjent så mye som de gjør nå. UB har også ved flere anledninger sagt at det har hentet 30 bloggere fra Nettavisen.

Nå slår landets største bloggportal, Nettavisen, tilbake.

«Skittpakke»

– Normalt vil vi snakke om det vi selv gjør bra, og ikke snakke nye aktører hverken opp eller ned. Det er normal forretningsskikk. Men dette er blitt en slags skittpakke mot oss fra en aktør som ikke selv er transparent, og det gir et visst irritasjonsnivå, sier magasinsjef Gaute Tyssebotn i Nettavisen.

Ifølge Tyssebotn er det bare syv av Nettavisens samarbeidsbloggere som har gått over til UB, og av dem er det kun én som når opp blant de ti mest leste bloggene i Norge.

– Det er påfallende at de til stadighet drar frem Nettavisen når de skal fronte seg selv. Bare det bør være et varselsignal for både bloggere og kunder. Ønsker de å fremstå som seriøse, bør de dokumentere leserne sine via TNS Gallup, som alle andre seriøse aktører samt vise til hva de får til med bloggerne sine både innholdsmessig og kommersielt. De må dokumentere den enorme konkurransen de påstår at de har skapt, sier han.

Daglig leder i UB Lauga Oskarsdottir avviser kritikken.

– Vi har aldri pratet ned eller gitt noe som helst uttrykk for en drittpakke til hverken Nettavisen eller andre aktører. Det er totalt 30 bloggere som har kommet fra blogg.no og Nettavisen, men det stemmer at kun syv av disse tilhører Nettavisens såkalte partnerblogger.

Ord mot ord

Tyssebotn mener også at UB oppgir altfor høye lesertall.

– Jeg tror ikke på at UB har 500.000 unike brukere i uken, slik de sier. Når deres største blogger Marna Burøe sier til DN lørdag at hun bare har kjerneleserne sine igjen, og det er 22.000 om dagen, så har hun 22.000 i uken. Selv hvis man går ut fra at ingen av dem som er innom UBs blogger leser mer enn én blogg, noe som er lite trolig, vil man nå en sum på under 100.000.

Oskarsdottir viser til tall fra Google Analytics siste syv dager og mener disse viser at UB har hatt 480.000 innom.

Magasinsjef Gaute Tyssebotn i Nettavisen er irritert på nykommeren United Bloggers. Foto:
Magasinsjef Gaute Tyssebotn i Nettavisen er irritert på nykommeren United Bloggers. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)
Å fastslå eksakte lesertall er nærmest umulig, da det er flere faktorer som gjør det vanskelig å si hvor mange unike lesere hvert bloggnettverk har. En leser kan lese flere blogger i samme nettverk daglig, mens flere lesere kan lese samme blogg fra et nettbrett eller en datamaskin.

Dermed legges det opp til tallkrangler der hvem som har hvor mange lesere, fort blir ord mot ord. Ifølge Tyssebotn er det nettopp derfor viktig at man bruker TNS Gallup for å få sammenlignbare lesertall. Til sammenligning nådde DN.no ifølge spørreundersøkelsen «Forbruker & Media» 529.000 lesere i uken i 2014.

Onsdag skrev Dagbladet at veletablerte toppbloggere, ifølge UB, står på venteliste for å få innpass i bloggnettverket. Det tilbakeviser Tyssebotn, som er ansvarlig for Nettavisens bloggere.

«Har stående tilbud»

– Alle våre toppbloggere har stående tilbud hos UB som de har takket nei til. Jeg snakker regelmessig med både Nettavisen-bloggerne og andre av en viss størrelse. For meg virker det som om noen «sminker brura» så det holder, når de går ut med slike påstander.

Oskarsdottir parerer:

– Vi vet ikke hvem Tyssebotn prater og ikke prater med. Alt vi vet, er at vi har mange bloggere som ønsker å være en del av UB, og det at vi ikke driver aktiv rekruttering per nå, gjør at det er blitt en venteliste.

– Jeg kjenner ikke til om noen av våre bloggere er på deres venteliste, men jeg vet at flere er blitt kontaktet, men avslått og sagt de blir hos oss, sier daglig leder Tore Nesheim i Adlink Media.

Adlink er annonsepartner for toppbloggere som Caroline Berg Eriksen og Trines Matblogg.

– UB satser bra, de, men vi har allerede opplevd at enkelte av UBs bloggere banker på vår dør, så jeg tror nok det alltid vil være rom for at enkelte skifter beite, uansett hvor de måtte befinne seg. Det er helt naturlig, og så lenge det kommer seriøse selskaper på banen, ønsker jeg all konkurranse velkommen, sier Nesheim.

Les også:

Slik feirer Google Apple Watch

Facebook skrur til algoritmen for å løfte frem vennene dine  

Deler opp VG-redaksjonen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.