Den kvinnelige amerikanske bloggeren kaller seg selv «Food Babe», og har allerede fått flere av de mest kjente selskapene i matvareindustrien til å fjerne skadelige ingredienser fra sine produkter.

Hun fikk blant annet fastfoodkjeden Subway til å droppe en kjemikalie, som også fantes i yoga-matter, fra selskapets brød.

Nå har «Food Babe», som også går under navnet Vani Hari, halt i land en seier over to av verdens største bryggerier, skriver Financial Times.

Anheuser-Busch InBev, som produserer Budweiser, og SABMiller, som står bak merkene Coors og Miller, har begge gått med på å offentliggjøre innholdet i ølet de brygger etter at Vani Hari satte i gang en underskriftskampanje på bloggen sin.

Hun hadde på forhånd funnet ut at det er mange ingredienser som er tillatt i øl, blant annet fiskeblærer.

- Jeg må tilstå, mannen min elsker øl. Så jeg måtte finne sannheten, skrev Vani Hari på sin blogg.

Rask reaksjon

Og det tok bare 36 timer og 44.000 underskrifter før øl-gigantene bestemte seg for å offentliggjøre alle ingredienser.

Den raske responsen understreker den voksende makten sosiale medier har over utviklingen i næringslivet.

- Det er stadig viktigere for selskaper som opererer i mat- og drikkevareindustrien å ta i betraktning lobbygrupper på sosiale medier, fordi de er så kraftfulle og at informasjonen sprer seg som ild i tørt gress, sier professor Paul Berryman, som leder selskapet Berryman Food Science consultancy, til Financial Times.

Kravene til innholdsdeklarering for øl i USA er forskjellig fra Europa der innholdet allerede er listet opp på ølflaskene og ølboksene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: - Jeg er en moderne jeger
 

Farlige forbindelser