Bilimportørene i Norge hadde et knallår i 2011, blant dem solgte BMW Norge langt flere biler enn året før. Likevel tjente importøren mindre penger viser årsresultatet.
- Det skyldes at kostnadene er høyere, så enkelt er det, sier markedsdirektør Kjetil Myhre i BMW Norge, som hevder resultatet er etter planen og at de er godt fornøyd med fjoråret.
Les også: - 2011 har vært nærmest som et eventyr
Regnskapet for den fabrikkeide importøren viser at inntektene økte med over en halv milliard fra året før, mens resultatet før skatt sank med 41 millioner kroner og endte på 54 millioner kroner. Det gir en resultatmagin på 2,2 prosent.
- Sammen med forhandlerne har vi supportert mer i markedet. For eksempel trengte 3-serien litt ekstra innsprøytning, etter som det var siste året før den nye generasjonen kom, sier Myhre. BMW solgte dermed den utgående 3-serien med firehjulsdrift uten ekstra kostnad ifjor.
Les test av den nye 3-serien: BMWs eget Kinderegg
Garanti koster
I årsregnskapet er det satt av 45 millioner kroner til mulige fremtidige garantiarbeider. Det er 20 millioner kroner mer enn året før, noe som skyldes at BMW, sammen med de fleste andre norske bilimportørene, forlenget garantitiden på sine biler til fem år.
- Vi hadde jo forbrukerkjøpsloven tidligere, men nå gjelder garantien også firmabiler. Når i tillegg volumet øker jevnt og trutt blir avsetningen naturlig nok større, sier Myhre til DN.no
Hittil i år øker BMW salget sitt enda mer sammenlignet med samme periode ifjor. Markedsandelen ligger nå på 5,5 prosent, og antallet registrerte biler er per 6. august på 4520 biler, en økning på nesten 17 prosent fra samme periode i 2011.
Bedre levering
Det er spesielt kompaktsuven X3, 3-serie og 1-serie som øker på i år sammenlignet med ifjor. Noe som også var ventet.
Les test av 1-serien: Kompakt-eneren
I årsregnskapet heter det:
"I 2012 ser vi muligheten til å levere den nye 1 serie hele året, redusere X3 ordre bank takket være økt produksjon. Vi vil også utnytte fordelene med xDrive, og bli blant de fremste bilmerker i Norge med firehjulsdrift."
Hittil i år har salget av firehjulsdrevne BMW-er økt med 30 prosent, og bilmerket selger nå flere biler med firehjulsdrift enn uten.
Kjetil Myhre sier salget takter mot all time high for både BMW og Mini i 2012. Noe som betyr omkring 7200 BMW og 750 Mini.
Slik gikk salget i 2011:
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken
Resultat 2011 BMW Norge AS
Kilde: Årsregnskap fra selskapet(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.