Biler er så mangt. Noen er laget for å ta seg godt ut, folk flest kjører bil av mer eller mindre praktiske årsaker, mens det også finnes biler som er laget kun for moro. BMW Z4 befinner seg definitivt i siste kategori.

Siden den dukket opp som erstatter for Bond-bilen Z3 i 2003, har Z4 kommet i to karosseri-varianter, en roadster og en coupe.

Den nye Z4 ble presentert under bilutstillingen i Detroit tidligere i år, og BMW har nå rasjonalisert bort en av karosserivariantene ved å utstyre Z4 med sammenleggbart metalltak.

Omstridt ytre
Dette er BMWs første roadster med hardtop. Og utseendet er omstridt. Mange synes bilen fremstår som vulgær og harry, mens andre synes bilen er tøff og muskuløs. Den påtrengende fronten er spesielt iøyenfallende, og linjene på panseret bidrar også til et spesielt utseende.

 

I en bilklasse beskjemmet med frisørstempel, synes jeg personlig at BMW-en skiller seg godt ut, og ihvertfall med taket på er det nok ikke mange som tror du er opptatt av interiør, blomster og de nyeste designmotene.

Taket bruker omkring 20 sekunder på legge seg ned i bagasjerommet, og deretter endrer bilen litt karakter, den blir noe mer spiselig for også interiørinteresserte.

Selvpustende motor
Under det langstrakte panseret på testbilen befinner det seg en 2,5-liters motor som yter 204 hestekrefter. Takk til BMW for at de ikke blander diesel inn i dette segmentet.

 

Motoren puster selv, og uten turbo virker den litt tam i starten, men ved å gi den tilstrekkelig med turtall og benytte seg av bilens sportsprogrammer på henholdsvis innstillinger og girkasse, er dette en riktig kjøremaskin. Full effekt oppnås ved 6400 omdreininger, og dette er viktig å ha i minne om man skal kunne nyte potensialet til det fulle.

Rødmerkingen starter på 7000 omdreininger, og med girkassen i sport-modus, jager motoren rundt rødmerkingen, og samtidig kommer smilet på plass hos fører. For å kjøre denne bilen er svært underholdende.

Sport, sport, sport
På plass bak det svært behagelige, og ganske så lille rattet, kontrollerer man med millimeterpresisjon hvilken vei det lange panseret skal peke. Man kan til og med legge inn en liten sladd, skulle man ønske det. Understellet er svært godt tilpasset sportslig kjøring, uten at det blir ubehagelig til daglig.

Du sitter lavt ned og langt bak, og selv om bilen har lagt på seg, og nå veier nesten halvannet tonn, merkes ikke tyngden så godt når bilen kjøres slik den oppfordrer til og slik den skal.

 

Ved girspaken sitter en knapp som styrer oppsettet på bilen. Du kan velge mellom tre programmer: Normal, Sport og Sport +. De ulike programmene stiver og kvikker opp bilen. Siste steg på skalaen slår av antispinnfunksjonen, men beholder stabiliseringsprogrammet. Styringen blir tyngre og føles mer direkte. Det såkalte "Dynamic Driving Control"-systemet fungerer svært godt, og fungerer slik det skal.

Med alt satt på sport, kan du med eller uten tak nyte den herlig lyden motoren gir fra seg når den blir presset. Med taket på, er det overraskende mye veistøy, men så er det en kjøremaskin også da, og ingen folkefrakter for de dype samtaler.

To av tre
DN-kollega Gran har satt opp tre ufravikelige cabriolet-dogmer, og Z4 innfrir to av tre kriterier. Bilen har bensinmotor, den har bakhjulsdrift, men ikke stofftak. Så kan man heller diskutere hvor fornuftig det er å holde på det gamle stofftak-mantraet i et land som ligger såpass langt nord at om måneden inneholder r eller ikke kan ha livsavgjørende betydning.

 

Selv kommer jeg fra et sted såpass langt inni kulda at jeg i prinsippet mener takløst er hodeløst. Hvis man da velger å se på Z4 som en sportsbil, melder det seg et annet kriterium. Sportsbiler skal ha manuell girkasse. Også her stryker Z4 med sin automatkasse, men hvis man nå firer litt på reglene og legger til at BMWs automatkasse står til laud, blir ikke resultatet ille.

Tilgir nok en "feil"
Den automatiske girkassen gjør bilen noe tregere, men fungerer upåklagelig og gjør bilen svært komfortabel. Hvis du ikke til stadighet tenker at sprintdistansen går raskere med manuell kasse, men heller tenker på det du sparer på forbruk og utslipp, kan denne "feilen" også bli spiselig. I sport fungerer den dessuten uklanderlig, og gir motoren det turtallet den trenger, slik at sportsligheten kommer frem på best mulig vis.

Tidligere hadde jeg coupeutgaven av Z4 som en av favorittbilene mine, da spesielt i M-versjon. Mens jeg disponerte den nye BMW Z4 synes jeg den vokste, og ved levering er bilen en av mine klare favoritter, noe som kan være verd å merke seg når 40-årskrisen snart begynner å gjøre et slikt bilkjøp aktuelt.

Konklusjon:Ser man bort fra dårlig bagasjeplass, og et noe omdiskutert utseende, er BMW Z4 rett og slett en knallbil!

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.