Ian Robertson, styremedlem og globalt ansvarlig for salg og markedsføring i BMW Group er imponert over den politiske enigheten rundt den norske modellen for avgift- og trafikkfordeler ved kjøp av elbiler.
Elbiler er fritatt engangsavgift og moms, og har sterkt redusert årsavgift. I tillegg kan bilene kjøre i kollektivfeltet.
– Det er imponerende at Norge kan påberope seg rollen som fyrtårn for måten å gjøre det på. Samstemmighet i politikken virker. Det er påkrevet i denne utviklingsfasen. Jeg møtte Oslos ordfører for noen timer siden, og han var tydelig på hvordan man steg for steg skulle føre elbilene fremover. Salget ligger på omkring 15 prosent i øyeblikket, noe som er unikt i verden, sier Robertson.
Tror en av fire nybiler må lades om ti år
I forbindelse med avdukningen av bilmodellen i8, kom Robertson, som er en av favorittene til å overta toppsjefstolen i BMW om noen år, til Oslo for å kaste glans over arrangementet.
Samme dag la BMW frem sitt beste førstekvartalsresultat noensinne, med et salg på nesten en halv million biler globalt. Av disse var nesten 1000 bilder av elbilen i3 solgt på det norske markedet.
– Dagens elbilmarked har en relativt liten prosentandel av det totale markedet. For å sette det i perspektiv; 150 000 globalt av et totalsalg på 75 millioner biler ifjor. Men jeg tror at vi er på et vendepunkt på i moderne byer som her i Oslo, hvor nullutslipp støttes. Jeg tror om ti år fra nå vil 20–25 prosent av alle solgte biler være elektrisk drevne nullutslippsbiler, sier Robertson til DN.
Kan tape tre milliarder inntektskroner
I Norge utgjorde allerede i mars salget av elbiler rundt 25 prosent av totalmarkedet. Dette har gjort at Statens inntekter fra engangsavgift ligger omkring en halv milliard under budsjettet i første kvartal, viser tall innhentet av bransjenettstedet Bilnytt.no. Fortsetter elbilsalget i samme tempo, kan statens inntekter bli omkring tre milliarder mindre enn hva som ligger til grunn i statsbudsjettet for 2014. Robertson mener det ikke bare er avgiftslettelsene som er attraktive ved elbilkjøp i Norge.
– Skatteincentiver er noe folk alltid liker. Vi kjørte litt rundt i Oslo i dag, og det å kunne kjøre i kollektivfeltet er attraktivt. Om jeg kunne kjørt i bussfilen i München hver dag, hadde jeg spart halve tiden, og jeg hadde blitt motivert til å kjøre elektrisk da, sier Robertson.
Valgte bort Tesla-modell
BMW lanserte ifjor høst sin lille urbane elbil i3 på det norske markedet, og kommer i sommer med i8, en ladbar sportsbil. Hva som kommer som neste miljøbil fra bilgiganten, vil ikke Robertson ut med.
-Vi har registrert varemerkene fra 0 til 9, så det kommer mer. Jeg tror rekkevidde og batteriteknologi vil ta lange skritt i perioden fremover. Det er for tidlig å si når det kommer, men det er noen interessante utviklinger på batteriområdet som beveger seg fra litium-ion til litium-air, sier Robertson.
Han hevder BMW kunne bygget en bil som Tesla Model S, men at de har valgt en annen strategi for sin elbilsatsing.
-Vi ville ha en rekkevidde som passer for urbane strøk. Selv om den har en stor batteripakke, skal den være sporty, det er viktig å bevare BMWs DNA. Vi bestemte oss derfor for å bygge i lettvektsmaterialer som karbon for å beholde dynamikken, sier Robertson.
BMW vil imidlertid ikke satse alt på elbiler.
– Vi legger ikke alle våre egg i en kurv, vi fortsetter å utvikle både bensin- og dieselmotorer, vi ser fremdeles på elektriske biler, ladebare hybrider, og faktisk jobber vi ennå med hydrogen, sier Robertson.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.